De Europese Commissie heeft honderdduizenden euro's uitgegeven aan een metaverseproject met een geflopt feest. Dat virtuele feest richtte zich op 'jongeren die nauwelijks betrokken zijn bij politieke onderwerpen en een neutrale mening hebben over de Europese Unie.' Op het feest verschenen vijf mensen, waarvan er vier al snel uitlogden. Volgens een EU-woordvoerder is het nog te vroeg om de campagne te beoordelen.
Journalist op eenzaam feest
De metaverse is een term die verwijst naar een interactieve website, waarop mensen doorgaans via avatars rondlopen om informatie te verkrijgen en het gesprek met elkaar aan te gaan.
Het betreffende metaverseproject is door de Europese Commissie ontwikkeld om jongeren (18 - 35 jaar) uit de EU-landen meer te betrekken bij het werk van de Europese Unie. Er is campagne gevoerd op sociale media als TikTok en Instagram om jongeren te bereiken en in de metaverseomgeving hebben in de afgelopen weken diverse activiteiten plaatsgevonden. Hoeveel mensen hebben deelgenomen aan die activiteiten is niet duidelijk. De activiteiten stonden in het teken van onderwerpen als 'digital', 'groen', 'infrastructuur' en 'connectiviteit', met een focus op hoe de EU deze onderwerpen aanvliegt.
Een meermaals aangeprezen 'feest' in de metaverseomgeving had het doel om jongeren met elkaar in verbinding te brengen en de doelgroep tegelijkertijd te informeren over Europese investeringen in educatie, gezondheidszorg, het tegengaan van klimaatverandering en digitale connectiviteit. Het feest is echter geflopt. Van de 41 mensen die zich vooraf als geïnteresseerd hadden aangemerkt, verschenen er vijf daadwerkelijk in de online-omgeving. Vier vertrokken al snel weer. De overgebleven persoon was een journalist van Devex.
Vier ton geïnvesteerd
De Europese Commissie heeft 387 duizend euro uitgetrokken voor het metaverseproject, vertelt een woordvoerder aan Devex. Op de vraag wáárom de Commissie het project gestart is, antwoordt de woordvoerder: 'Het is de plicht van de Europese Commissie om EU-burgers te informeren over haar lopende activiteiten. Deze campagne vervult die taak en wil via innovatieve communicatiemiddelen zoals de metaverse een publiek bereiken dat geen toegang heeft tot de traditionele informatiebronnen van de EU.' Gevraagd naar een mening over het metaverseproject, antwoordt de woordvoerder dat het te vroeg is om een oordeel te vellen over de lopende campagne.
Metaverse-omgeving onbereikbaar
Naar aanleiding van de berichtgeving over het geflopte feest, probeerde Adformatie de metaverse-omgeving zelf te benaderen. Dat is niet gelukt. De website gaf aan dat er een wachtrij van vijf personen was en toonde deze mededeling na tien minuten nog steeds. De geringe interesse in de metaverse-omgeving maakt de melding van de wachtrij opvallend en roept de vraag op hoeveel mensen er tegelijkertijd in de metaverse van de Europese Commissie kunnen rondlopen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!