Door: Joëlle Berretty, Strateeg @ Somention
Trendlijstjes: je wordt ermee overladen aan het eind óf aan het begin van het jaar. Hier doen we het graag net even anders. Laten we voorop stellen dat het maken van een lijst van trends ingewikkelder is dan je wellicht denkt. Een lange periode wordt hetzelfde geroepen: video, AR, social commerce, etc. Dit zijn al jarenlang de ‘trends’, maar in praktijk is het voor merken toch vaak lastig om deze innovaties concreet te maken. In dit artikel focussen we ons dus niet alleen op de trend, maar met name op een goede uitvoering hiervan. Benieuwd naar wat is opgevallen tot nu toe in 2022? Let’s go!
1. Vertrouwen als basis voor een sterk merk
In een tijdperk waarin het collectief vertrouwen alleen maar blijft dalen, is het belangrijk om je als merk te bewijzen. Op het gebied van de kwaliteit van je product, het contact en service richting klanten én consistentie en authenticiteit in je marketing. Daarnaast worden merken meer en meer beoordeeld aan de hand van hun bijdrage aan een betere wereld en het hanteren van een moreel kompas. Dit vraagt om bewijs dat je je niet alleen uitspreekt over maatschappelijke onderwerpen, maar ook daad bij woord voegt. En dan nu echt. Gen-Z, maar ook millennials, zijn hier scherper op dan ooit. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat je doelgroep op je merk kan vertrouwen. En merkvertrouwen is de ultieme graadmeter voor loyaliteit.
Een mooi voorbeeld is Burger King in Oostenrijk. Hier krijgen klanten voortaan de vegetarische variant van de Whopper of nuggets, tenzij ze expliciet om vlees vragen. Dit is wereldkundig gemaakt in een nieuwe campagne met een groot social component.
2. TikTok als search engine
40% van Gen-Z gebruikt liever TikTok en Instagram om naar informatie te zoeken dan Google, zo blijkt uit interne gegevens van Google. Dit zagen we eerder ook al gebeuren bij YouTube. Interessant inzicht, omdat dit inspireert om op een andere manier social content te creëren. Naast het stukje entertainen en inspireren, is informeren ook een belangrijk onderdeel van je TikTok en Instagram (video) strategie. Welke vragen heeft je doelgroep? Speel daarop in en maak snackable videocontent die past op het beoogde platform.
3. Creators in hun kracht
De tijd van een influencer eenmalig een foto met je product te laten plaatsen moet nu echt voorbij zijn. Gen-Z en ook millennials geloven hier niet meer in. Een influencer zet je niet langer alleen in voor zijn of haar bereik, maar ook vanwege de unieke creatieve output en geloofwaardigheid. Zie influencers dan ook meer als creators. Deze content creators kennen hun doelgroep het best en weten precies hoe ze hen aan moeten spreken. Ook al is het spannend, durf los te laten. Geef een influencer richtlijnen mee, maar laat je vervolgens verrassen met een creatief concept.
4. Full-funnel ad campagnes die niet aanvoelen als pure ads
Waar eerst een duidelijk onderscheid was tussen organische feed content versus content voor advertising campagnes, zien steeds meer merken in dat daar eigenlijk weinig verschil in zou moeten zitten. Uitgezonderd zijn conversie-ads: die zijn en blijven alleen geschikt voor advertising (en retargeting) campagnes.
Onze visie is namelijk dat content altijd gecreëerd zou moeten worden vanuit het perspectief van de doelgroep. Of het nu organisch of geadverteerd is: je zorgt voor een onderbreking bij het ontspannen scrollen, waarin ze content zien van hun beste vrienden, favoriete influencers en schattige hondjes. Daarnaast is het ook nog eens enorm zonde om je met aandacht gecreëerde content puur organisch te plaatsen en zo maar een klein percentage van je volgers (die je merk toch al kennen) te bereiken.
Samengevat in 3 adviezen:
- Zorg ervoor dat al je content zó creatief, inspirerend, aansprekend of informerend voelt, dat je het ook op je feed zou plaatsen.
- Adverteer (vrijwel) iedere post of story, ook al is het met een klein bedrag - uitzonderingen daargelaten.
- Zorg ervoor dat je met verschillende stukken content, de doelgroep de hele funnel door kunt leiden met je advertising campagne.
*Side note: we hebben het hier met name over de platformen van Meta. Op TikTok en LinkedIn heeft organische content nog een kans.
5. Bite-size content
Onze aandachtsspanne wordt steeds korter en de concurrentie is hoog. Alhoewel we nog steeds geloven in écht goede, kwalitatieve long-form content, is ons credo over het algemeen ‘less is more’. Als je boodschap complex is en je meer ruimte nodig hebt om te vertellen, deel het dan op in kleine stukjes. Dit kunnen meerdere korte video’s zijn, of bijvoorbeeld een carrousel post waarin in elke visual een andere korte key boodschap wordt gedeeld.
6. Live commerce van toegevoegde waarde
Live commerce was lange tijd een trend die wij marketeers vooral gaaf vonden om mee te innoveren. Toch liggen hier voor merken mooie kansen, met name als je al een loyale community hebt of de live commerce show doet met een creator met een trouwe achterban. Belangrijk is om ook hier weer te denken: wat heeft de consument hier nu echt aan? Een aantal ideeën om het relevant te maken:
- Werk met een creator die precies binnen je doelgroep past en een perfecte en authentieke match is met jouw merk.
- Vind een creatief haakje, ga het niet per se alleen maar over jouw product hebben. Kom met oplossingen voor een probleem dat leeft binnen je doelgroep, beantwoordt vragen of inspireer.
- Maak het extra waardevol door er ook een commercieel voordeel aan te hangen. Speciale korting, limited editions, voorrang bij releases, etc.
7. AI nu echt in actie
Kunstmatige intelligentie, oftewel AI, klinkt altijd nog een beetje vaag. Iets voor in de toekomst, waar je nu als marketeer misschien nog weinig mee kan. Maar toen mijn collega’s afgelopen weken vertelden over Dall-E, stond ik toch wel even versteld. Het maakt je gedachten, op basis van tekstuele input, visueel. Denk bijvoorbeeld aan iets ongewoons als: ‘een disco-dolfijn met een zonnebril op’ of ‘pratende hamburgers in een achtbaan’. Dall-E zorgt ervoor dat je binnen een paar seconden meerdere beelden hebt met precies dat waar je om vraagt. Ook kun je input geven op basis van stijl. Schilderachtig, fotorealistisch of getekend: alles kan.
Het vormgeven van ideeën tijdens een brainstorm of uitwerken van schetsen zou nog nooit zo eenvoudig zijn. Misschien kunnen we straks op deze manier zelfs echt content creëren voor op social. Zie hieronder een eerste test van Heinz Ketchup of bekijk deze video over hoe Dall-E nu precies werkt.
Op dit moment is de software nog in testfase, maar wij kunnen niet wachten om hier mee aan de slag te gaan!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!