Me-too zonder seksisme

Je moet wel een stekeblinde pseudofeminist zijn om de eerste Kordaat-commercial vrouwonvriendelijk te vinden.

Kordaat Commercial
Lidl

Kordaat is een me-too product. Da’s geen mannenbier dat niet door de beugel kan, maar een biertje dat sprekend op een ander biertje lijkt: Kornuit. En copycat Kordaat wordt ook nog eens van seksisme beschuldigd. Is dat terecht?

Je moet wel een stekeblinde pseudofeminist zijn om de eerste Kordaat-commercial vrouwonvriendelijk te vinden. Of je hebt moedwillig je eigen ironie-antenne afgebroken, omdat-ie teveel op het mannelijk geslachtsorgaan zou lijken. Want wat zien en horen we nou eigenlijk?

Een kale sukkel op een ladder haalt met tegenzin de dakgoot leeg terwijl een enorm aangezette voice-over zegt “Er is een nieuw verfrissend bier, Kordaat. Voor de man die het huis van z’n gezin als een kasteel verdedigt.” Dan zien we een gladde Gooische aal een spinnetje buiten zetten “…en alle vijanden buiten houdt.” “Die z’n kinderen het levenslicht laat zien…” Een knap watje van Hindoestaanse komaf durft niet eens te kijken als hij de navelstreng door moet knippen, nadat z’n vrouw een urenlange bevalling heeft doorgemaakt. Een beter bewijs dat vrouwen het sterke geslacht zijn is er sowieso niet, anders hadden wij die bevalling wel toegewezen gekregen van Moeder - niet Vader Natuur.

Eerst goed kijken, dan pas zeiken

Wat krijgen we nog meer voorgeschoteld? “De man die met gevaar voor eigen leven de zwaarste klussen doet.’” Met daarbij beelden van een bebaarde dertiger met foute badslippers en kamerjas, die met veel stoer gedoe een kliko buiten zet bij winderig herfstweer. Er is ook een man die (wow!) een dekseltje van een potje draait voor z’n vrouw “…voorkomt dat z’n gezin omkomt van de honger.” Dan een shot van een gezellige dikkerd die een modem aansluit ‘“…of wordt afgesloten van de buitenwereld”. Voor al die kordate mannen is er nu… Kordaat.” In het eindshot zien we al die helden op sokken & slippers samen een Kordaatje pakken.

Kordaat | Dat ben je, dat drink je!

Vrouwen hebben ook recht op humor

Ik weet niet hoeveel zelfspot er in een commercial past, maar dit gaat toch aardig richting de 80 á 90 procent. Dat de emancipatie nog niet voltooid is, kun je hoogstens aflezen aan het feit dat sommige vrouwen nog steeds geen volwaardig gevoel voor humor blijken te hebben. Misschien kan een verplicht college Subtextuele Interpretatie van Audiovisuele Uitingen plus een leergang Genres en Stijlvormen Herkennen zorgen dat deze scheve situatie wordt rechtgetrokken.

Vrouwen kunnen prima motorrijden

Vervolgens werd er gesteld dat Kordaat z’n vermeende seksisme toegaf, door twee commercials met stoere vrouwelijke garagisten uit te zenden. Die gek genoeg binnen twee dagen bedacht, gecast, gedraaid, gemonteerd en goedgekeurd waren. Gevalletje vooraf geplande meta-tekstuele parafrase op de reeds ingezette mannelijke zelfspot, zou ik denken. Slim bedacht, want waarom zou je bierdrinkende vrouwen willen uitsluiten? We zien een vrouw die de eerste ‘seksistische’ commercial op haar mobieltje ziet, terwijl een andere vrouw een motorfiets repareert. De voice-over vult zichzelf aan “… en voor de vrouw die zijn motor repareert.” Waarna ze samen Kordaat drinken. Okay, die voice-over had natuurlijk moeten zijn: “…en voor de vrouw die HAAR motor repareert.” Want behalve bier drinken en sleutelen kunnen vrouwen anno 2018 ook prima op een motorfiets rijden. Maar daar hoor je dan weer niemand over.

Kordaat | Lasser

Kornuit: Hipster-Heineken voor mannen

Ondertussen is Kordaat een enorm me-too product. Er was trouwens ook al een ander biertje dat Kompaan heet, om de me-too chaos nog groter te maken. Maar de introductie van Kornuit was rolbevestigender dan die van Kordaat: een roedel van 100 procent clichémennekes die in ambachtelijk licht hun Hipster-Heineken proefden. Geen hond, reu of teef die daar toen over viel.

Kordaat of Kornuit, je ziet geen verschil en je proeft het denk ik ook niet. Sterker nog: verreweg het lekkerste biertje dat ik het afgelopen jaar dronk is Gebrouwen door Vrouwen - en zo staat dat ook op hun knalroze etiket. Bloesem Blond, met vlierbloesem. Als ik met gehoorbescherming, lasbril en accuboormachientje een gaatje in de muur heb geboord, om mijn gezin te laten zien hoe ongelofelijk viriel ik ben, trek ik na die titanenklus graag zo’n flesje open. Proost, meiden!

 

Scato van Opstall - Oprichter karmabrothers.nl

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Willem Albert Bol
Hear hear... helemaal prima analyse.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Willem Albert Bol
Hear hear... helemaal prima analyse.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie