Voor de bijzondere editie van Pride hebben de gemeente Amsterdam en social media agency Hammerfest de handen ineen geslagen. In de online Pride AR-campagne, ontwikkeld voor jonge Amsterdammers, staat de boodschap ‘de vrijheid om jezelf te zijn’ centraal.
'De botenparade kan dit jaar door corona niet plaatsvinden, dus daarom wordt de Pride nu voornamelijk digitaal gevierd', zegt Baba Touré, oprichter van Hammerfest. 'Samen met de gemeente Amsterdam hebben we besloten dat we hoe dan ook aandacht aan de Pride wilden besteden. Met deze campagne willen we uitdragen dat je kunt zijn wie je wil zijn en houden van wie je wil houden. Ik vind het heel tof dat we kunnen doen en dat de Pride op deze manier toch een beetje kan plaatsvinden.'
Hammerfest werkte samen met Snapchat: de campagne is gericht op een jonge doelgroep. 'Diversiteit moet gevierd worden en we vinden het heel belangrijk dat jongeren bereikt worden. Dat doen we op een interactieve manier.'
De boodschap 'de vrijheid om jezelf te zijn' is met Snapchat te activeren op het Museumplein. Snapchat-gebruikers kunnen het Rijksmuseum scannen en de nieuwe Pride vlag groots digitaal uitrollen. Als je je telefoon op het museum richt, dan komt de nieuwe Pride-vlag tevoorschijn. Het is het herontwerp van de regenboogvlag, die in 2018 werd gemaakt door ontwerper Daniel Quasar. De witte, blauwe en roze banen komen uit de transvlag, de bruine en zwarte banen vertegenwoordigen mensen van kleur. Naast deze zogenaamde landmarker is er een Face-lens ontwikkeld waarmee dezelfde boodschap gedeeld kan worden.
Touré denkt dat AR-campagnes als deze niet zullen verdwijnen als alles weer teruggaat naar normaal. 'Integendeel. Augmented reality staat nog in de kinderschoenen, maar dit wordt een heel nieuw communicatiemiddel, ook als de reguliere Pride weer gevierd zal worden.'
De AR-campagne loopt tijdens Pride Amsterdam: van 25 juli t/m 2 augustus.