Hoewel het uitroepen van een overwinning voor diversiteit en inclusiviteit (D&I) in 2020 vroegtijdig zou zijn, hebben de ontwikkelingen in de afgelopen jaren een positievere kijk op de toekomst gebouwd. De Black Lives Matter-beweging (BLM) creëerde een enorm bewustzijn, veranderde het consumentengedrag, verhoogde de vraag naar bedrijven die inclusieve communities bouwen en overtuigde bedrijven om veranderingen toe te zeggen.
Consumenten gaan heel serieus om met hun ethische geweten en kiezen bewust merken die overeenkomen met hun waarden en normen. Zo gaf 50% van consumenten aan merken te boycotten die dat niet doen. Maar het gaat hier niet alleen om het kiezen waar ze hun geld aan uitgeven. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, gaf 80% van de mensen die een nieuwe baan kiezen aan dat het beleid omtrent diversiteit en inclusiviteit van hun werkgever een belangrijke factor was om wel of niet voor het bedrijf te kiezen.
Een beter bedrijfsplan
Naast de overduidelijke morele verplichting is D&I misschien wel het best bewaarde geheim voor zakelijk succes. Onderzoek toont aan dat diversere bedrijven ook innovatiever zijn, meer omzet genereren, tevredenere klanten en een hogere productiviteit hebben.
Een onderzoek door de Boston Consulting Group toont aan dat diversiteit innovatie laat toenemen, wat resulteert in 19% meer omzet. Dit werd ook nog eens gesterkt in 2019 in het Diversity Wins onderzoek uitgevoerd door McKinsey, dat aantoonde dat diversere teams vaker betere en gewaagdere beslissingen nemen. Een breder spectrum van achtergronden en identiteiten zorgt voor een groter scala aan creativiteit en expertise aan tafel. Een gevarieerdere groep van talenten betekent bovendien beter anticiperen op verschuivingen in de markt, een groter consumentenbestand en gepersonaliseerde insights in de markt. En 77% van CEO’s claimt dat hun D&I strategie een direct positief effect heeft gehad op hun klanttevredenheid.
Ook de productiviteit profiteert van diversiteit. Volgens de Harvard Business Review produceren teams met veel cognitieve diversiteit sneller oplossingen dan teams zonder. Dit onderzoek toonde ook aan dat besluitvorming 60% sneller was bij cultureel diverse teams. Gartner verwacht dat 75% van de bedrijven met diverse decision-making teams voorbij hun financiële doelen in 2022 zullen gaan. Teams zonder genderdiversiteit zullen echter maar liefst 50% inleveren op hun prestaties.
D&I kan zelfs helpen om de digitale transformatie te versnellen, zoals Bruce Robertson, Distinguished Vice President Advisor bij Gartner, uitlegt: “High-performance teams zijn van belang voor projectontwerp, product design en technische activiteiten. Bedrijven die diversiteit en inclusieve gedragingen aanmoedigen, helpen zo om digitale initiatieven te schalen. Zoek naar ‘cognitieve’ diversiteit, wat staat voor het mengen van mensen met verschillende stijlen, gewoontes en perspectieven.”
Weten waar je precies moet beginnen kan lastig zijn. Maar bedrijven hebben nu één obstakel minder als het gaat om het bouwen van een divers team. In maart 2020 werd het kantoor zoals we het kenden overbodig en gingen we thuiswerken. Ondanks de vele negatieve aspecten die door de pandemie werden veroorzaakt, elimineerde het thuiswerken een groot struikelblok in het wervingsproces: geografische locatie. 45% van de werkgevers dat aangaf dat de middelen om vanuit een diversere groep talenten te werven niet voldeden aan hun verwachtingen, hebben nu één beperking minder. De geforceerde versnelling van het beleid van thuiswerken en ‘werken vanuit waar dan ook’ ging gepaard met de snelle opkomst van cloud-based zakendoen en de adoptie van digitale technologie. Dat heeft het bereik van recruiters vergroot tot expertises uit waar dan ook ter wereld.
Een inclusieve economie bouwen
B Corporation stelt zich een globale economie voor dat bedrijven gebruikt als een force for good, met een purpose en dat voordelen voor alle belanghebbenden creëert, niet alleen voor de aandeelhouders. B Corp Certification evalueert producten en diensten, en kijkt daarvoor naar de algehele positieve impact van het bedrijf dat erachter staat. Er zijn nu 3500 B Corp gecertificeerde bedrijven in 74 markten, verdeeld over alle sectoren en bedrijfsgroottes.
B Corp neemt het bouwen op diversiteit een stap verder met zijn Inclusive Economy initiatief, dat al drie jaar draait en waaraan meer dan 550 bedrijven meedoen. B Corp daagt bedrijven uit om mogelijkheden en ervaringen te creëren voor individuen met welke achtergrond dan ook. Door mee te doen in deze ‘challenge’, namen belangrijke besluitvormers meer actie om billijkere, diversere en inclusievere werkomgevingen en een eerlijkere economie te creëren. Dit initiatief legde de fundamenten voor B Corp om bedrijven te ondersteunen in het realiseren van interne en externe doelen die gerelateerd zijn aan billijkheid, diversiteit en inclusiviteit.
Het Inclusive Economy-initiatief is maar één voorbeeld. Er zijn veel meer initiatieven die overal op de wereld plaatsvinden. In een perfecte wereld zouden alle bedrijven zich gedragen met morele standvastigheid, alleen omdat dat ‘het juiste is om te doen’. Maar we weten allemaal dat de realiteit niet zo simpel is. Ondanks alle uitdagingen die bedrijven vandaag de dag onder ogen moeten komen, mag diversiteit en inclusiviteit niet onderaan het prioriteitenlijstje komen. Bedrijven kunnen zich niet veroorloven om het huidige klimaat te gebruiken als een excuus om D&I beloftes die in 2020 zijn gedaan te laten varen. De mensen hebben gesproken: diversiteit is de weg vooruit. Met D&I hoog op de publieke agenda, samen met de initiatieven van deze baanbrekende bedrijven, mogen we durven hopen dat we aan het begin van een seismische verschuiving staan om voor eens en voor altijd de uitdaging van diversiteit en inclusiviteit te kunnen aanpakken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!