Door Mio Blankesteijn, 5PM
YouTube is het grootste videoplatform ter wereld en dagelijks blijft het platform groeien. Met deze groei is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste functies en ontwikkelingen om alles uit het platform te halen. Waarom? YouTube pusht namelijk creators die deze nieuwste functies inzetten. Als ‘early adopter’ behaal je zo niet alleen het maximale bereik met jouw content, maar blijf je ook een stap voor op jouw concurrent. In dit blog vind je de 5 nieuwste features waarmee je je kanaal kan laten groeien.
#1 Uitbreiding functie video hoofdstukken
Het is al een tijdje mogelijk om door middel van tijdcodes in de beschrijving verschillende hoofdstukken aan te geven in een video op YouTube. Dit is handig voor bijvoorbeeld een lange video om kijkers makkelijk te laten doorklikken naar het, voor hun, relevante deel of om de verschillende stappen van een how-to video aan te geven.
Een aantal maanden geleden is deze functie verder uitgebreid door in de tijdbalk van de video de verschillende hoofdstukken uit te lichten. In oktober is hier nog een nieuwe functie aan toegevoegd: zodra een kijker op een van de hoofdstukken in de tijdsbalk klikt verschijnt er automatisch een overzicht van alle hoofdstukken aan de rechterkant van de video.
Wat betekent dit voor jou? Het is handig voor lange video’s of help-content, zoals een how-to. Dit zorgt ervoor dat jouw kijkers veel makkelijker het relevante deel van de video kunnen vinden en minder snel afhaken. In het kort betekent dit voor jou meer views, watch time en een hogere kijkersloyaliteit.
#2 YouTube Shorts (korte video’s)
YouTube Shorts, je hebt ze misschien al voorbij zien komen op de homepage in de YouTube-app. Maar wat is dit nou precies? En hoe verschillen ze van de al langer bestaande YouTube Stories?
YouTube Shorts is YouTube’s antwoord op de hype rondom korte video’s op andere platformen, zoals bijvoorbeeld TikTok. De video’s zijn maximaal een minuut en altijd verticaal. Het lijkt er echter op dat YouTube ervoor gekozen heeft de functie al te lanceren voordat deze volledig af is. Zo zijn er nog geen mogelijkheden om de korte video’s te monetizen en verschijnen de shorts tussen de normale video’s op het kanaal. Vooral voor gebruikers op desktop kan het een vreemde ervaring zijn om ineens een verticale video met zwarte balken links en rechts te zien.
Wat betekent dit voor jou? Op dit moment zien wij nog geen directe meerwaarde van het gebruik van Shorts. Wij zullen deze ontwikkeling de komende tijd nauwlettend in de gaten houden om te zien hoe deze nieuwe functie zich ontwikkeld. Mocht je toch alvast de nieuwe functie willen testen, houd dan rekening met de volgende voorwaarden:
- Alleen verticale video’s worden geaccepteerd
- Video’s mogen maximaal 1 minuut zijn
- Shorts kunnen alleen geupload worden via de YouTube App
Tip: Verwerk #shorts in de titel van je video om meer kans te hebben om meegenomen te worden in de Shorts tab op de homepage.
#3 Inzicht in nieuwe en terugkerende kijkers
YouTube test op dit moment (onder een kleine groep kanalen) de optie om onderscheid te maken tussen het aantal nieuwe en bestaande kijkers. Indien je toegang hebt tot deze test is de grafiek te vinden onder de Audience-tab in YouTube Analytics. Iemand wordt als nieuwe kijker bestempeld wanneer ze nog geen video hebben bekeken of nog niet het kanaal hebben bezocht in het afgelopen jaar.
Wat betekent dit voor jou? Met deze functie kom je erachter welke content de meeste nieuwe kijkers aantrekt. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om jouw content strategie verder te optimaliseren.
Leg de focus op de terugkerende kijker! Ondanks dat het fijn is om veel nieuwe kijkers te bereiken, wil je er altijd voor zorgen dat de lijn met terugkerende kijkers hoger is dan die met nieuwe kijkers. Dit betekent namelijk dat je content maakt waarvoor kijkers graag abonneren en terugkomen op het kanaal. Er zijn een aantal manieren om hier in jouw contentstrategie rekening mee te houden. Denk bijvoorbeeld aan series op vaste dagen, een vast onderwerp waar je meerdere video’s over maakt of het koppelen van een vast gezicht aan jouw kanaal.
Gezien de omvang van de test is de kans groot dat jij momenteel nog geen toegang hebt tot deze functie. YouTube maakt deze functie hopelijk zo snel mogelijk beschikbaar voor meer kanalen.
#4 Blokkeer bepaalde advertenties of adverteerders
Advertenties op YouTube zijn als kijker niet altijd prettig, maar wel cruciaal voor het YouTube-ecosysteem. Voor kanalen en adverteerders is het namelijk een ideale manier om geld te verdienen aan content op het platform.
Als kanaal eigenaar zijn echter niet altijd alle typen advertenties gewenst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een alcoholreclame bij een video gericht op jongeren of een advertentie van een concurrent. Gelukkig is er de mogelijkheid om deze advertenties uit te sluiten van jouw kanaal!
Wat betekent dit voor jou? Je kan zo de advertenties op jouw content passend maken bij de inhoud. Op deze wijze heb je meer controle over het soort advertenties die worden getoond tijdens jouw video’s. Hoe doe je dit? Om jouw kanaal op YouTube te monetizen, heb je een AdSense account gekoppeld. Hier worden elke maand de inkomsten van het kanaal naar overgemaakt. Dit account geeft echter ook controle over de advertenties die worden getoond.
Wanneer je inlogt op het AdSense account heb je 3 mogelijkheden:
1. Advertiser URL’s
Deze optie geeft jou de mogelijkheid om specifieke adverteerders uit te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan concurrerende bedrijven. Gebruik hiervoor altijd hun hoofd URL, dus bijvoorbeeld www.team5pm.com, in plaats van www.team5pm.com/cases/. Zo blokkeer je automatisch alle links vanaf dit domein.
2. Sensitive categories
Hier kun je advertenties over gevoelige onderwerpen uitsluiten zoals alcohol, politiek of religie.
3. General categories
Naast gevoelige categorieën kun je ook meer algemene onderwerpen uitsluiten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld voertuigen, financiën of gezondheid. Houd er wel rekening mee dat het uitsluiten van dit soort algemene categorieën een impact kan hebben op de hoogte van de advertentie inkomsten van jouw kanaal.
#5 Premium-abonnees toegang tot experimentele functies
YouTube heeft de manier veranderd waarop het nieuwe functies test: het geeft zijn Premium-abonnees nu toegang tot experimentele functies. Eerder werden deze functies getest door Google-gebruikers die willekeurig waren uitgekozen voor een bètatest.
Momenteel zijn de nieuwe functies die Premium-abonnees kunnen testen onder meer het bekijken van video’s met geluid op de homepage, spraakgestuurd zoeken naar YouTube-video’s (alleen in Chrome); en filteren op onderwerp in andere talen.
Wat betekent dit voor jou? Als je YouTube Premium bent, krijg je toegang tot de nieuwe functies binnen YouTube. Daarnaast heb je toegang tot Youtube Originals en YouTube Music en kun je video’s afspelen op de achtergrond in de mobiele app. YouTube Premium kost €11,99 per maand.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!