Contentmakers - creators - verdienen gemiddeld meer op YouTube dan op Instagram en TikTok, zo meldt influencermarketingplatform Aspire op basis van eigen onderzoek onder ruim duizend creators. Desalniettemin focussen de meeste creators en marketeers zich liever op Instagram en TikTok, schrijft vaktitel Adage aan de hand van het onderzoek.
'YouTube levert meer op'
Volgens Aspire verdient ongeveer de helft van de creators die meedeed aan het onderzoek minimaal vijfhonderd dollar per maand aan merksamenwerkingen via YouTube. Dat bedrag op dezelfde wijze verdienen lukt creators minder vaak op Instagram (40 procent) en TikTok (36 procent). Ook grof geld verdienen aan merksamenwerkingen - bijvoorbeeld product placement of gesponsorde video's - is volgens het onderzoek beter te realiseren via YouTube. Zes procent van de ondervraagde creators verdient op die wijze minstens tienduizend dollar per maand via YouTube, waar drie procent dat lukt via Instagram en twee procent via TikTok.
Hogere engagement
Eén van de redenen dat creators vaker meer verdienen via YouTube, is dat het publiek vaker interactie vertoont met (commerciële) video's. Aspire meldt in een ander rapport dat de gemiddelde engagement-factor van alle typen creators - van beginnend tot heel bekend - rond de vijftig procent ligt. Op Instagram is dat slechts drie procent. TikTok doet het met zeventien procent beter, maar moet dus zijn meerdere kennen in YouTube. Waarbij Aspire wel opmerkt dat de engagement-factor op TikTok sterk uiteenloopt, onder andere door het geheimzinnige algoritme van de app. Zo kan het dat de ene TikTok-bekendheid met honderdduizenden volgers tienduizend dollar per maand aan merksamenwerkingen verdient, waar een ander met hetzelfde volgersaantal niet verder komt dan een paar honderd dollar.
Op YouTube zijn de inkomsten beter te voorspellen omdat veel gebruikers vooral interactie aangaan met creators waar ze op geabonneerd zijn, zo luidt de boodschap. Advertentie-inkomsten en inkomsten uit merksamenwerkingen (voor een X-aantal views) zijn daarom duidelijker, zo redeneert Aspire. Instagram is ook lastig in te schatten, zo blijkt uit het onderzoeksrapport. Van de influencers met hetzelfde bereik verdient 45 procent maximaal vijfduizend dollar per maand uit merksamenwerkingen, waar 25 procent meer dan tienduizend dollar per maand verdient. Dat kan mede komen door slim onderhandelen met merken. Merken weten zelf namelijk ook niet altijd hoeveel budget ze willen spenderen aan samenwerkingen met influencers.
Interessant is dat 48 procent van de ondervraagde creators aangeeft in het afgelopen jaar meer verdiend te hebben aan merksamenwerkingen dan in 2021. Influencers die zich richten op eten, reizen, technologie en interieurdesign verdienen vandaag de dag het meest, aldus het onderzoeksrapport.
YouTube minst geliefd
Met al die positieve onderzoeksresultaten over YouTube is het des te opvallender dat slechts drie procent van de ondervraagde creators YouTube zijn of haar lievelingsplatform noemt. Zestig procent is het meest gecharmeerd van Instagram en ook TikTok scoort met 32 procent voorkeur veel hoger. Die cijfers vertalen zich ook door naar de marketingbudgetten van merken, claimt Aspire. 87 Procent van de merken wil in 2023 meer budget vrijmaken voor Instagram-marketing, waar 'slechts' 45 procent (ook) meer wil uitgeven aan YouTube.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!