Uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek komt naar voren dat ongevraagde telefoontjes tot irritatie leiden. Consumenten krijgen het gevoel te worden betrokken in iets waar ze zelf niet voor hebben gekozen. Het onderzoek is aangeboden aan de Tweede Kamer.
Naast de onvrede over de ongevraagde telefoongesprekken wordt uit het onderzoek duidelijk dat 56 procent van consumenten de telefoongesprekken zo storend vindt dat ze zich hiervoor willen laten afsluiten. Consumenten kunnen zich nu bij Stichting Infofilter melden als ze niet langer door telemarketingbedrijven willen worden gebeld.
Maar bedrijven zijn niet wettelijk verplicht de bestanden van Infofilter te gebruiken en daardoor is het huidige systeem onvoldoende effectief. Zo wordt bij zo’n 10 procent van de benaderingen de informatie van Infofilter niet gebruikt door de branche. Ook is Infofilter bij tweederde van de consumenten niet bekend.
Staatssecretaris Heemskerk komt nu tot de conclusie dat een wettelijk verplicht ‘bel me niet register’ nodig is om de irritatie bij de consument weg te nemen. De voorbereidingen voor zo’n verplicht register zijn door de staatssecretaris inmiddels in gang gezet. De Opta lijkt de meest aangewezen organisatie om het register onder te brengen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!