Google overweegt een bod te doen op HubSpot, zo meldde Reuters vorige week op basis van anonieme bronnen. HubSpot is een grote speler in de wereld van Customer Relationship Management (CRM)-software en wordt gewaardeerd op zo'n 34 miljard dollar. De deal zou vanwege zijn omvang de aandacht van mededingingsautoriteiten krijgen. Buitenlandse experts rekenen op een pittige zaak.
Volgens Reuters is Google er nog niet uit of een bod op HubSpot de moeite waard is. Niet omdat de techreus twijfelt over HubSpot, maar over de bijbehorende antitrust-risico's. Geven toezichthouders geen toestemming voor de deal, dan is al het werk voor niets geweest en moet Google naar verwachting een hoge som aan HubSpot betalen. Ter vergelijking: toen Amazon zijn 1,4 miljard dollar kostende overname van robotstofzuigermaker Roomba laatst zag klappen, moest het 94 miljoen dollar aan Roomba betalen.
Voldoende concurrentie
In het geval van Amazon blokkeerden toezichthouders de deal omdat ze vreesden dat de concurrentie belemmerd zou worden. Dat aandachtspunt speelt minder als Google HubSpot wil overnemen, zeggen verschillende experts tegen Reuters. Zij wijzen erop dat Google zelf niet actief is met CRM-software en dat er na een overname van HubSpot voldoende grote concurrenten overblijven.
HubSpot is met een marktaandeel van 4,9 procent in 2022 een kleine CRM-speler, zo meldt marktonderzoeker Gartner. Salesforce en Adobe hadden allebei 15 procent marktaandeel en ook Microsoft en Oracle zijn in deze wereld actief. Onder de paraplu van Google kan HubSpot een serieuzere concurrent worden, zo verwachten de experts.
Pittige zaak
Hoewel experts verwachten dat de overname geen concurrentiebelemmerend effect gaat hebben, is het de vraag of overheidstoezichthouders daar genoegen mee nemen. Met name de Verenigde Staten en Europese Unie zullen kritisch zijn, want zij hebben Google al onder een vergrootglas liggen vanwege zijn macht op de digitale sector.
Zo probeert het Amerikaanse ministerie van Justitie te bewerkstelligen dat Google zijn Ad Manager-software afstoot en wil ook de EU de advertentietak van Google opbreken. Er lopen ook zaken vanwege Google's positie in online zoeken. De kans is daarom groot dat toezichthouders hun ogen zullen richten op een HubSpot-overname, ook als Google nog niet actief is op dit vlak, zeggen experts. Meerdere kenners waarschuwen voor bevooroordeling als risico.
Google en HubSpot wilden niet reageren tegenover Reuters. De bedrijven zwijgen over eventuele overnamegesprekken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!