Twitter heeft in de VS tientallen billboards behangen met tweets om de Black Lives Matter-beweging een hart onder de riem te steken. De campagne werd bedacht in het kader van Juneteenth, de jaarlijkse feestdag waarop de bevrijding van Amerikaanse slaven wordt herdacht. Op plaatsen waar de afgelopen tijd veel werd gedemonstreerd, prijken verschillende tweets op billboards. Die tweets zijn daadwerkelijk op het microblog verschenen.
De advertenties zijn specifiek geplaatst in steden die veel aandacht hebben gekregen voor hun drukbezochte en aanhoudende protesten tegen politiegeweld: Atlanta, Chicago, Louisville, Minneapolis, New York, Los Angeles, Oakland en Philadelphia. 'We wilden opduiken in de epicentra van de protesten van de afgelopen weken, maar niet als Twitter; we wilden de gedachten delen van mensen over wat er vandaag in de wereld gebeurt. En we wilden dat de teksten in hun eigen woorden zouden verschijnen', laat de techreus weten aan Adweek.
De advertenties zijn gemaakt door het interne marketingteam van Twitter. Dat team blijft voorlopig echte tweets naar de niet-digitale wereld brengen. Voor de Juneteenth-campagne koos Twitter voor berichten variërend in thema van empowerment en aanmoediging, maar ook botte berichten waarmee critici van Black Lives Matter werden geconfronteerd.
Tijdens de protesten van de afgelopen weken - en de jaren ervoor - is Twitter een van de centrale platforms gebleven voor discussies rond Black Lives Matter. Sinds 25 mei, toen George Floyd werd vermoord door de politie van Minneapolis, zijn er meer dan 340 miljoen tweets gepost over de Black Lives Matter-beweging en aanverwante onderwerpen, met een gemiddelde van ongeveer 230 tweets per seconde.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!