Organische groei in een verzadigde markt

Door nauwe samenwerking met Dept wordt Das WeltAuto digitaal in een hogere versnelling gebracht

Van A naar B gaan doe je het lekkerst in een goede auto. En die wil je natuurlijk voor een scherpe prijs én met garantie krijgen. Das WeltAuto biedt als occasion-expert de oplossing. Das WeltAuto beweegt echter in een redelijk verzadigde markt waardoor het een uitdaging is om met kop en schouders boven de concurrentie uit te (blijven) steken, zowel on- als offline. Door nauwe samenwerking met Dept wordt Das WeltAuto digitaal in een hogere versnelling gebracht en realiseren ze veelbelovende organische groei op hun online platform.

Opvallen in de automarkt

Iedereen die op zoek is naar een tweedehands auto van Volkswagen, SKODA, Seat of een Volkswagen bedrijfswagen behoort tot de doelgroep van Das WeltAuto. Momenteel biedt het bedrijf meer dan 5.500 occasions aan, bij 116 gecertificeerde dealers in Nederland. Het bieden van occasions met garantie staat hoog in het vaandel en natuurlijk wil je hier dan ook op gevonden worden. Het is voor Das WeltAuto van groot belang om online op te vallen met de vele grote spelers in de markt en daaruit ontstond de wens om organisch sterk te groeien.

Het doel van de samenwerking was om Das WeltAuto het online landschap te laten domineren en digitale organische groei te realiseren. Hun huidige aanpak vereiste een 360º-verandering. Effectieve brainstormsessies met developers zorgden voor out of the box-oplossingen. Zonder CMS of copywriters gingen we aan de slag met een volledig JavaScript-gebouwd platform waarbij alle pagina’s dynamisch gerenderd worden. Een flinke opgave.

Het technisch fundament leggen

De website bleek een bron van verbazing voor de developers van Dept: deze bestond namelijk uit slechts 33 regels code. Een uitdaging die we met beide handen aangrepen en creatief hebben opgelost.

Uit de technische analyse kwamen verschillende issues naar voren die de developers inschaalden op mate van prioriteit versus effort-score. Door deze aanpak te hanteren, werden de eerste sprints doorlopen met de punten die het meest opleveren.

Omdat Dept ook verantwoordelijk was voor doorontwikkeling van de website kon er snel geschakeld worden in de uitvoering. Het oplossen van 9.000 interne redirects, duplicate content en het verrijken van productpagina’s met 43 producteigenschappen via structured data, waren de optimalisaties met de grootste impact.

De (dynamische) content stenen leggen

Nadat het technisch fundament gebouwd was, stelden we onszelf de volgende vraag:
“Wat doe je als je over enorm veel pagina's beschikt, geen mogelijkheid hebt om content toe te voegen via een CMS en je geen tot weinig capaciteit of budget hebt voor copywriting?”

Hiervoor hebben we de oplossing bedacht om op basis van verschillende alinea's automatisch een mix te maken, om zo (semi-)unieke content te publiceren in een groot aantal categorieën. Tien teksten zijn geschreven om 193 pagina’s van content te voorzien. Voor het vullen van de content waren er de volgende uitdagingen:

De content moest slim verdeeld worden over 193 pagina’s.
Geautomatiseerde, unieke woorden of zinnen moesten toegevoegd worden om dubbele content te minimaliseren.
Alle content diende gepubliceerd te worden met behulp van API-koppelingen vanwege het gebrek aan een CMS.

Omdat elke auto een bepaald type carrosserie heeft, welke ook toepasbaar is als filtermogelijkheid, konden de 5.500 occasions opgesplitst worden in subsets binnen elk merk. Om ervoor te zorgen dat elke carrosserie pagina zo uniek mogelijke tekst bevat, zijn drie unieke teksten geschreven, die elk vier paragrafen bevatten. Dit bracht de mogelijkheid om elke carrosserie te voorzien van een unieke mix aan paragrafen om zo semi-unieke content te automatiseren.

Om het crawl-proces te versnellen nadat alle content is toegevoegd op de 193 pagina’s, is een statische HTML-sitemap toegevoegd in de footer. Mede hierdoor was de content binnen een week geïndexeerd in Google – en dat op een Single Page Application-website.

Succesvol over de finishlijn

De creatieve inzet van onze developers en de prettige samenwerking tussen Dept en Das WeltAuto hebben hun vruchten afgeworpen. Sinds de release in mei 2019 is er een aanzienlijke stijging in organisch verkeer. Waar Das WeltAuto in mei gemiddeld zo’n 30% per week groeide, was dit in juni gemiddeld 100% per week en in augustus zelfs 130%. Zoomen we in op alle occasion pagina’s, dan is er een toename van 200% in organisch verkeer versus vorig jaar.

Waar Das WeltAuto vorig jaar zichtbaar was op zo’n 8.000 zoektermen, is deze nu vindbaar op ruim 14.000 zoektermen: een stijging van zo’n 43%. Het aantal totale vertoningen in Google op het domein nam toe met 48% (244.000 versus 127.000). Daarnaast is het bounce percentage met 7% verbeterd en belandt er meer verkeer van hogere kwaliteit op de website. Een prachtig resultaat.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →