Mannen met belangstelling om monnik te worden, kunnen zich nu aanmelden voor het multimediale platform ‘Enovice’. Dit digitale noviciaat, met bijbehorende roepingcampagne, is een initiatief van de Trappisten van abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot. Belangstellenden voor het celibaat kregen tot nu toe altijd een uitnodiging om langs te komen voor een kennismakingsgesprek, als opmaat het voor proces van oriëntatie en verdieping dat kan leiden tot het intreden als postulant. Met Enovice zorgen de Trappisten voor een digitale innovatie van een instituut dat al meer dan vijftien eeuwen bestaat.
Abt Bernardus Peeters van abdij Koningshoeven is ingenomen met de innovatie: ‘Voor vrijwel al onze nieuwe medebroeders is Google een onmisbare gids geweest. Daarom was het logisch om zelf ook een digitale stap naar voren te zetten.'
Diverse belangstellenden
De belangstelling voor het kloosterleven is anno 2021 nog niet uitgestorven. De abdij van Koningshoeven geeft aan elke maand nog een email van iemand met interesse voor het kloosterleven te ontvangen. Dom Bernardus: De achtergrond van deze kandidaten is zeer divers: van ‘doorgewinterde’ katholieken die al jaren nadenken over een mogelijke roeping tot mensen die soms nog nooit een klooster van binnen hebben gezien.’
'Neem de tijd'
De abt legt uit dat belangstellenden eerder altijd langs konden komen om het monastieke leven te ervaren. Een jaar later begint dan het noviciaat. ‘Aansluitend hierop leggen kandidaten hun tijdelijke geloften voor drie jaar af en volgt eventueel de grote professie, zoals het ja-woord in een huwelijk. Voor een monnik duurt het proces van verliefdheid, verkering en verloving al snel tien jaar. Daarom is steeds ons devies: neem de tijd.’
Proces en content
Volgens de abt nodigt ook de website van Enovice uit tot vertraging. ‘Op de supersnelweg van het internet voelt de site aan als een ruw zandpad, dat regelmatig vraagt om halt te houden. De bezoeker wordt aan de hand genomen bij iedere stap in het proces: van het eerste contact tot het afleggen van de kloostergeloften. Naast een toelichting door de abt bij iedere fase zijn er ‘testimonials’ van monniken van Koningshoeven. Met de mails die digitale novicen iedere twee weken ontvangen, kunnen zij verder aan de slag. Ook ontvangen de gelovigen inspiratiemails die tips en oefeningen bevatten om de oriëntatie op het kloosterleven te verdiepen, zoals het houden van digitale stiltedagen, het volgen van online gebedsdiensten en het proeven aan de Regel van Benedictus.’
Ondersteunen de bestemming te vinden
Dom Bernardus vervolgt: ‘We bieden nu een multimediaal vormingsprogramma dat kandidaten helpt om een beter beeld te krijgen van het leven als monnik. Het nodigt tevens uit tot bezinning rond de vraag waar iemands roeping ligt. Wij vinden het belangrijker om mensen te ondersteunen om hun bestemming te vinden dan om tegen elke prijs nieuwe monniken te krijgen.’
‘Geen valse romantiek’
Enovice noemt de dominante toonzetting zelf realisme. ‘Monniken zijn niet van de ronkende reclameteksten. We vertellen een eerlijk verhaal zonder roze brillen. Enovice sluit daarmee aan op de eeuwenoude traditie waarin kandidaten wordt aangeraden om er nog eens goed over na te denken. We hebben er niets aan om mensen met valse romantiek naar ons klooster te lokken.’
Fundament
In de ‘Regel voor monniken’ uit het begin van de zesde eeuw schrijft Benedictus over de vorming van novicen en veel daarvan is volgens de abt nog steeds herkenbaar bij Enovice. Dom Bernardus: ‘Enovice bouwt verder op dit eeuwenoude fundament en brengt de introductie op het kloosterleven naar de 21ste eeuw. Kloosters zijn al sinds jaar en dag ook op internet te vinden, inclusief een hoekje met informatie voor kandidaten, maar een doelgroepgericht digitaal kanaal zoals Enovice nu aanbiedt is een wereldprimeur.'
Coronaproof
De abt zegt dat de plannen voor een multimediaal platform, dat ontwikkeld is door Studio Voordenberg, al enige tijd in ontwikkeling zijn en dat corona het proces bespoedigde. ‘Deze crisis dwingt iedereen om na te denken over hoe wij leven. Enovice is coronaproof en biedt mensen die gedwongen thuis zitten een mogelijkheid tot bezinning over een radicaal andere levenswijze. Natuurlijk kan dat nooit in de plaats komen van de fysieke ervaring van het kloosterleven maar het kan de drempel wel verlagen.’
De komende wordt het platform aangevuld met podcasts uit de abdij, de mogelijkheid om op afstand gebedsdiensten bij te wonen en 'ecoaching'. De campagne wordt ondersteund met advertenties in diverse media en posters voor parochies en andere plekken.
Lees ook: Journalist zet vier woordvoerders te kakken. Hoe fair is dat?