Premium

AI-startup lijft GroupM Conversational in om klantenservice slimmer te maken

De tak van GroupM ontwikkelt AI-assistenten voor grote bedrijven en komt beter tot zijn recht bij de startup Neople, zegt GroupM.

Zo ziet de software van Neople eruit
Afbeelding: Neople

Neople, een in januari begonnen Nederlandse startup die generatieve kunstmatige intelligentie (GAI) gebruikt om 'virtuele collega's' aan te bieden, neemt GroupM Conversational over. Deze afdeling van GroupM ontwikkelt AI-assistenten voor grote bedrijven.

Geen chatbot maar virtuele collega

Doorgaans neemt een groter bedrijf een startup over. In dit geval dus niet. GroupM, dat samen met Mindshare, Wavemaker, EssenceMediacom en Greenhouse onderdeel uitmaakt van reclamereus WPP, heeft GroupM Conversational per 1 juni laten overnemen door Neople. Maiko Valentijn, ceo van GroupM, meldt in een persbericht: 'In Neople vonden wij een gemotiveerd team dat al een propositie heeft ontwikkeld waarop de diensten van het Conversational-team beter aansluiten. We zijn enthousiast om te zien hoe het gedijt als onderdeel van een organisatie dat zich volledig richt op het gebied van digitale assistenten.'

Dat Neople ontwikkelt naar eigen zeggen virtuele collega's, nu bedoeld om de menselijke klantenservice van een bedrijf te ontlasten. De virtuele collega's communiceren alleen intern en hebben dus geen rechtstreeks contact met website- of appbezoekers. Neople-oprichter Menno Zevenbergen vertelt in gesprek met Adformatie dat de virtuele collega's aangestuurd worden door verschillende slimme software, onder andere van OpenAI. OpenAI is de partij achter ChatGPT. De virtuele collega's kunnen dankzij de GAI zelf antwoorden schrijven die daadwerkelijk antwoord geven op vragen, en dat in de tone of voice van het bedrijf. Ze zijn te gebruiken via klantenserviceprogramma's als Zendesk, WhatsApp, Slack, CM.com en e-mail. Een bedrijf betaalt maandelijks 'ongeveer het minimumsalaris van een Nederlandse werknemer' voor het gebruik van 'een Neople', aldus Zevenbergen.

Grote klanten

Neople heeft onder andere Mijndomein, Cygnific en Toppy als klanten. Eind dit jaar wil Neople meer dan honderd digitale werknemers bij Nederlandse bedrijven actief hebben en actief zijn bij Europese afdelingen. De overname van GroupM Conversational helpt hierbij, vertelt Zevenbergen. Het negenkoppige team dat nu onderdeel uitmaakt van Neople, brengt kennis, klanten en een partnernetwerk met zich mee. Het nieuwe Neople-team bestaat uit zestien medewerkers. Zevenbergen mag geen overnamebedrag, overnamemethode of klanten van GroupM Conversational noemen. Het gaat in ieder geval om 'enkele klanten, grote namen in branches als verzekeringen, telecom en supermarkt.' 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie