Meta, het bedrijf achter onder meer Facebook, Instagram en WhatsApp, stelt zijn eerste generative AI-tools beschikbaar voor adverteerders. Met deze tools, die de afgelopen maanden getest zijn door onder andere Publicis Groupe, kunnen merken bijvoorbeeld snel allerlei varianten van een afbeelding genereren. De tools besparen de adverteerder zo tijd en maken de reclames voor gebruikers tegelijkertijd persoonlijker en effectiever, redeneert Meta.
Drie AI-tools
De eerste set vernieuwingen op basis van generatieve artificiële intelligentie (AI) maakt onderdeel uit van de eerder gepresenteerde Meta AI Sandbox. Meta heeft de tools getest en durft het nu aan om er drie tools vrij te geven. Met background generation kan de adverteerder verschillende achtergronden bij een afbeelding genereren om afbeeldingen meer af te stemmen op verschillende doelgroepen. En met image expansion is het mogelijk om het aspectratio van een afbeelding of video aan te passen voor verschillende typen content. Zo kun je bijvoorbeeld een afbeelding bijsnijden naar een plaatje dat past in de Facebook Feed of juist een Instagram Reels. Tot slot text variations: hiermee kan de adverteerder verschillende versies van de advertentieteksten genereren gebaseerd op de originele tekst. De nieuwe teksten lichten de verkoopargumenten van een product of dienst uit en zijn bedoeld om verschillende doelgroepen aan te spreken, aldus Meta in een blogpost.
Tijd besparen
De socialmediareus noemt de drie AI-tools nuttig voor adverteerders omdat ze kostbare tijd besparen. Bijna de helft van de adverteerders die de tools al kon proberen, verwacht minimaal vijf uur per week te besparen omdat de tools repetitief werk uit handen nemen. Hoeveel merken al aan de slag konden met Meta's AI Sandbox-omgeving, is echter niet duidelijk. Publicis Groupe is één van de organisaties die er onderdeel van uitmaakt. Een topman van Publicis reageert bij Meta: 'De ontwikkeling van advertentiemateriaal dat sneller, slimmer en geïntegreerd is in het grotere meta-advertentieplatform zal een game changer zijn.'
Pas het begin
Volgens Meta is de eerste set van drie AI-tools pas het begin voor adverteerders. Er komen bijvoorbeeld ook tools aan om via AI te communiceren met (potentiële) klanten via Facebook Messenger en WhatsApp. Die specifieke tool moet ergens volgend jaar voor 'meer' merken beschikbaar komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!