Premium

Marketeers opgelet: Instagram wordt volwaardige webshop met influencers als paspoppen

Met één druk op de knop producten in-app kopen en afrekenen. Instagram evolueert tot een volwaardige webshop.

Printscreen Instagram Stieglitzlabel

Door: Sven de Graaf en Juul Schepens

Het Instagramdebuut van Jennifer Aniston domineerde vorige week het Britse nieuws. Dat zegt niet alleen iets over de brexit-moeheid, maar ook hoe groot het platform ondertussen is geworden. Instagram is dé plek waar merken en influencers bepalen what’s hot and what’s not. Tijdens de persconferentie van eigenaar Facebook, afgelopen vrijdag in het Amsterdamse Tobacco Theater, werd duidelijk dat Instagram deze positie niet alleen wil behouden, maar ook snel gaat uitbouwen. Het platform evolueert tot een volwaardige webshop met influencers als paspoppen en een magazijn vol advertentietools. 

Eerst de cijfers. Instagram kent naar eigen zeggen één miljard actieve gebruikers, met dagelijks meer dan 500 miljoen gebruikers. Merendeel koopt ook via het platform. ‘83 procent van onze gebruikers ontdekt nieuwe producten’, zegt Gord Ray, brand development lead bij Instagram. ‘Daarvan doet 80 procent daadwerkelijk een bestelling.’

Dat zijn ronkende getallen en daarom is het niet heel verrassend dat Instagram er alles aan doet om gebruikers een optimale winkelervaring te bieden.

Nieuwe shopfuncties

De customer journey van shoppers loopt nu nog niet heel soepel op het platform. Gebruikers ervaren nog veel hobbels op de weg. Stel je ziet een mooie jurk en het product is niet getagd. Dan moet je de app verlaten om de webshop te vinden. Dat zijn weer extra stappen waardoor de kans groter is dat iemand afhaakt. Een gemiste kans.

Instagram test in Amerika verschillende shopfuncties om de ervaring te verbeteren. Zo kunnen merken ‘shopping-stickers’ toevoegen in hun Instagram Stories, waardoor gebruikers meteen die leuke tas kunnen kopen. En via de ‘explore-knop’ kun je ook 'winkel' aanklikken en scrollen door het aanbod. Nog niet overtuigd? Dan kun je een product ook bewaren (‘bookmarken’). 

Ook experimenteert het Instagram met augmented reality. Kijken hoe een lippenstift staat wordt hierdoor een stuk makkelijker: je maakt een selfie en ziet meteen of de kleur bij je past.

Volgens Ray gebruiken 130 miljoen gebruikers deze shopping-posts en in 46 landen kun je inmiddels via Instagram in-app, via de Checkout-applicatie (meer info hier) aankopen doen, dus zonder dat je doorverwezen wordt naar website daarbuiten. In Nederland is deze functie nog niet beschikbaar

Nars
In-app

Influencers als etalagepop

Ook test Instagram de mogelijkheid om direct bij je favoriete influencers een product te kopen. Je kunt op zijn of haar post klikken en ziet meteen hoeveel het product kost. Ook krijgen merken de mogelijkheid om gesponsorde posts via influencers uit te rollen. Ray: ‘Dit zijn gerichte advertenties waarbij het bericht zowel de volgers van de adverteerders als dat van influencers bereikt.’

Opvallend is dat influencers enerzijds meer mogelijkheden krijgen om via het platform te verdienen. Anderzijds lijkt het platform hun macht te ondermijnen met de zogeheten like-ban, waarmee likes tijdelijk worden afgeschermd als experiment. Ray heeft nog geen resultaten over deze test en kan niet vertellen of Instagram hiermee doorgaat.

Werk aan de winkel

Het is duidelijk: Instagram ontwikkelt zich steeds verder als webshop waarop merken hun artikelen kunnen verkopen, dan wel als platform waar consumenten zich oriënteren. Hoewel Bol.com en Amazon hetzelfde doen, heeft Instagram als ‘social webshop’ een andere signatuur. Marketeers moeten uitvinden hoe zij de eigen webshop binnen Instagram implementeren en daarop inhaken met influencers. Er is dus een hoop werk aan de winkel. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie