Groeit mobiel en desktop naar elkaar toe?

Ik ontwerp websites sinds 2001. Voor die tijd was ik voornamelijk actief in de reclamebranche en werkte ik aan offline media. Per toeval kwam ik terecht in de digitale wereld en ik heb daar nog geen dag spijt van gehad. Noem me maar een traditioneel vormgever, ook ik hou nauwlettend de laatste trends en ontwikkelingen in de gaten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorig jaar schreef ik al eens een blog over Responsive Design en ondanks dat het al bijna anderhalf jaar oud is, sta ik nog steeds achter mijn mening. In die anderhalf jaar is ook de techniek niet vooruit gegaan. Nog steeds worden er te grote images geserveerd op een smartphone, html code verborgen maar WEL ingeladen inclusief een bak met javascript. Tuurlijk is Responsive Design een prachtige oplossing om in ieder geval een website passend te maken voor elke schermresolutie. Maar het is zeker niet de meest optimale manier om websites aan te bieden voor mobiele devices.

De invloed van mobile op desktop

In Amerika is het “mobile first” principe al veel verder dan hier in Nederland. Zo ver dat ik eigenlijk een nieuwe trend zie ontstaan: het design van de website op de desktop is ondergeschikt aan die van de smartphone.

Wat bedoel ik hiermee? Ongeveer een jaar of 6 geleden waren Flash websites nog hip. Design voor een website in Flash betekende eigenlijk dat je geen beperkingen had. Je kon alle lettertypen gebruiken en alle elementen over elkaar heen schuiven. Een grid was er niet en je kon helemaal los in Photoshop of Illustrator (Flash blijft natuurlijk vectoren). Ik ben een aantal jaar bezig geweest met Flash en het voelde redelijk benauwd wanneer ik daarna aan de slag ging met een corporate site, waarbij ik te maken had met een stramien en repeterende elementen.

Datzelfde benauwde gevoel krijg ik als ik kijk naar websites waarbij zo de nadruk ligt op Mobile First. Websites die er op je smartphone herkenbaar uitzien, maar op je desktop ongeveer elk gevoel van herkenbaarheid hebben verloren. Een belangrijk verschil tussen desktop en mobiel: op een desktop navigeer je met je muis en toetsen, op je smartphone doe je dit met je voornamelijk met je duim en vingers.

 

Rijksmuseum

Ik ben over het algemeen een groot fan van het werk van Fabrique, maar toen ik de website zag die zij hebben ontwikkeld voor het  kreeg ik het idee dat ik naar een heel groot scherm van mijn smartphone zat te kijken.

Navigatie blijft altijd een beetje een punt van discussie. Je ziet geregeld dat er bij de mobiele variant van een website in eens een navigatielaag is verdwenen. Op de website van het Rijksmuseum is de navigatie voor mobiel en desktop hetzelfde. Voor mobiel werkt dit redelijk, maar op de deskop waar toch het grootste deel van de bezoekers vandaan komt, oogt het wat lomp.

 

Mashable

Vorige week werd de  gelanceerd. Mashable houdt ervan om voorop te lopen als het gaat om design trends. Hun nieuwe website ziet er uit als een mobiele website met daarnaast nog wat extra blokken die alleen te zien zijn op de desktop.

 

De website voldoet aan de zogenaamde moderne design trends: responsive en Parallax. Parallax houdt in dat wanneer je naar beneden scrollt, er nieuwe content zichtbaar wordt. Maar is deze vernieuwing ook een verbetering?

 

Quartz

De  is ook een doorvertaling van mobile naar de desktop. Het menu ziet eruit als een tabbar die we kennen vanuit de native apps. Het meest gekke aan deze site is dat juist deze navigatiebar verdwijnt zodra het scherm de grootte krijgt van een smartphone.

Waar gaat dit heen?

Designtrends spelen altijd een rol en het lijkt erop dat de invloed van apps een steeds grotere rol gaan spelen. Vanuit klanten krijg ik het verzoek om een website design te maken in “metro style” (Windows 8 vormgeving). Grote foto’s, schaalbare blokken, iconen en vooral simpelheid. Ondanks dat er nog genoeg mensen denken dat mobile nog niet zo relevant is, moeten eens goed kijken naar de invloed van mobile richting desktop. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

 

Is dit het einde van de website zoals wij “hem” kennen? Of misschien gewoon weer een design-trend? Ik ben bang dat het vrije gevoel wat je als designer kreeg bij het maken van Flash websites, nu definitief verloren is. Is mobile first zo belangrijk dat we niet alleen de content, maar ook het design hierdoor moeten laten overheersen? De tijd zal het leren, maar persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur voor een unieke user experience voor zowel desktop als mobiel. Met daarin responsive elementen waardoor alle devices optimaal geserveerd kunnen worden.

 

Wat denk jij?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie