Discord, een populair online platform om games te streamen en (tegelijkertijd) te praten met anderen, geeft zijn jarenlange strijd tegen advertenties als verdienmodel op. De gratis dienst, gestart in 2015, riep via zijn ceo jarenlang niet afhankelijk te willen worden van een reclamestrategie zoals Facebook, Instagram en TikTok die hanteren. Namelijk door gebruikers allerlei reclames voor te schotelen en zo (veel) geld te verdienen. Maar na jaren met een alternatief verdienmodel te werken, moet Discord concluderen dat die weg inslaan de beste keuze lijkt.
Advertentiemodel
De ruim tweehonderd miljoen maandelijkse Discord-gebruikers kunnen vanaf deze week reclames verwachten in een linkerhoek van hun scherm, zegt een Discord-topman in gesprek met The Wall Street Journal. De advertenties zijn gepersonaliseerd, al kunnen gebruikers in de instellingen aangeven dat ze deels niet-gepersonaliseerde advertenties willen zien. De reclames heten Sponsored Quests en zijn niet uit te schakelen of af te kopen. Volgens Discord kunnen gameontwikkelaars de advertenties personaliseren op het gamebedrag, de leeftijd en de locatie van de gebruiker.
Discord zegt dat de reclames relevant worden omdat ze afkomstig zijn van videogameontwikkelaars. Gebruikers kunnen nog onbekende cadeaus verdienen door taken in een game(advertentie) uit te voeren terwijl vrienden meekijken - uiteraard op Discord. Het platform belooft adverteerders zo een groter advertentiebereik, en kiest hiermee een andere strategie dan onder meer TikTok en YouTube. Op die platformen kijkt de gebruiker een reclame uit of is de reclame soms direct over te slaan. Het valt te bezien of Discord-gebruikers - die gewend zijn aan een reclamevrije dienst - te porren zijn voor het uitvoeren van taken terwijl hun vrienden meekijken.
Alternatief verdienmodel slaat onvoldoende aan
De afgelopen jaren leunde Discord op het aanbieden van abonnementen die gebruikers meer functies geven. Die abonnementen kosten een paar tot tien dollar per maand. Hoeveel gebruikers betalen voor een abonnement is niet bekend. Vorig jaar bedroeg de omzet van Discord zeshonderd miljoen dollar, zegt een anonieme bron tegen The Wall Street Journal. Flink meer dan voor de coronapandemie, maar voor Discord geen reden tot juichen. Het platform ontsloeg in januari zeventien procent van zijn personeel. Nu zoekt het bedrijf naar minimaal twaalf nieuwe medewerkers voor zijn advertentietak, schrijft de zakenkrant.
Discord haalde in 2021 nog vijfhonderd miljoen dollar groeigeld op, en werd destijds gewaardeerd op vijftien miljard dollar. Het bedrijf lijkt al jaren na te denken over een beursgang, maar of en zo ja wanneer die komt is nog niet bekend.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!