Is Facebook wel de vijand die wij ervan maken?
Laat ik allereerst duidelijk maken dat dit geen betoog is om je te overtuigen dat Facebook wel of niet goed voor de wereld is. Ik ben er zelf namelijk ook nog steeds niet helemaal over uit. Zo zijn er nog steeds duizend-en-een privacy kwesties die Facebook niet helemaal netjes oplost, maar er zijn ook dingen die een stuk gemakkelijker en zichtbaarder zijn geworden door het bestaan van Facebook. En dit biedt kansen, zowel voor persoonlijk gebruik, als op werkvlak.
Je hebt het vast wel meegekregen: de aardbevingen in Lombok. De toch al niet zo sterke huizen zijn nagenoeg allemaal ingestort. Mensen hebben geen eten en drinken en iedereen wil zo snel mogelijk naar een veilige plek. Ondertussen gaan de aardbevingen gewoon door.
Bij noodsituaties is er hulp nodig bij het verschaffen van de eerste levensbehoeftes. Daar is echter geld voor nodig. Veel geld. Op dat moment komt Facebook om de hoek kijken... Na de eerste ‘marked himself safe during Earthquake Indonesia’, werd mijn timeline gevuld met oproepen van vrienden om geld te doneren voor de slachtoffers. Op zo’n moment zie ik de (originele) kracht van Facebook. Niet de advertisers hebben hier de overhand, maar ‘echte’ mensen en gebeurtenissen in hun leven. Binnen een dag werden mensen opgetrommeld om de slachtoffers te helpen en nog steeds loopt de teller van het aantal donaties gestaag op, door alle oproepen op Facebook. Wellicht een druppel op de gloeiende plaat, maar in tijden van crisis helpen alle beetjes.
Op dit soort momenten blijkt dat Facebook zoveel meer is dan een Social marketingplatform. Ik probeer merken daarom altijd verder te laten kijken dan waar Facebook oorspronkelijk voor gemaakt is. Voor hen ligt de uitdaging in het verder kijken dan de afgekaderde, commerciële doeleinden waarvoor je Facebook kunt inzetten. Misschien voor het helpen van groepen mensen (of dieren) die geen mogelijkheid hebben om zichzelf te laten horen? Of voor het helpen van minderbedeelden? Facebook kan zelfs als katalysator werken voor het creëren van een purpose. Zo werkten wij bij Mediaxplain* voor mensen met een lichamelijke beperking die op Facebook een actieformulier konden invullen dat daarna werd gebruikt om Nederland beter toegankelijk te maken. Facebook werd hierbij ingezet als platform, zodat zij zichzelf konden laten horen. Daarnaast adviseren wij om de mogelijkheden van de speciale Fundraisingpagina die Facebook aanbiedt eens te bekijken, op deze manier kun je op een niet commerciële manier geld inzamelen. Dat biedt het sociale medium dus óók aan.
Facebook heeft blijkbaar meer mogelijkheden dan de standaard opties vanuit het marketingportfolio. Zelfs als de insteek van een klant commercieel is, is het opbouwen van een community, waarin mensen steun vinden bij elkaar, nuttig. Ik zie dat dag in dag uit bij de organisaties waar wij voor werken. Hun achterban vindt steun bij elkaar, ze helpen elkaar bij problemen, wisselen ervaringen met elkaar uit. Maakt Facebook the world a better place? Dit ligt helemaal aan hoe marketeers Facebook in de toekomst gaan gebruiken. Echter, kan een hulpoproep zonder Facebook viral gaan? Zeg jij het maar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!