David Guetta via AR levensgroot op het podium in het Paleis op de Dam

Alles Augmented #58: Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. AR-landmarker experiences die volledig blenden met fysieke locaties

DJ Mag maakt elk jaar de 100 beste dj’s bekend en dit jaar werd de winnaar in AR onthuld. De bureaus GoSpooky en BAAS Amsterdam maakten gebruik van Snapchats Landmakers en bouwden een AR-experience op het Paleis op de Dam. Het AR-optreden van de nummer 1 David Guetta werd zo echt onderdeel van het paleis. Om de iPhone 12 Pro te promoten heeft telecomprovider EE een Landmarker experience (geen Snap) opgezet met artiest Rita Ora. Ze treedt live op terwijl ze met motion capture een 3D-video van haar zelf aanstuurt die rondom de skyline van Londen danst. En dat ziet iemand dan ergens op een dak via een AR-app. Ik heb geen daadwerkelijk beeld gezien alleen maar deze gescripte video met Kevin Bacon (?) dus geen idee hoe het er echt uit zag. Maar het ziet er wel tof uit.

Verizon zoekt echt de grenzen op met hun 5G experimenten zoals deze nieuwe te gekke Landmarker Experience in NYC. De band Black Puma’s hebben ze gedigitaliseerd als Bitmoji karakters en daar vervolgens met motion capture een clip opgenomen. Ze gebruiken de Public Library in New York als podium. Een heel nummer in AR vervlochten met een locatie, wow dit is echt de toekomst van entertainment. Een gemiddelde Landmarker Lens op Snapchat is zo’n 4 mb en deze is 50 Mb dus de 5G komt goed van pas. 🎤

5G Built Right for Snapchat | Verizon

2. De Mill Scout gebruikt AR om CGI tijdens een shoot live te kunnen zien

Omdat steeds meer films en series flink gebruik maken van CGI heeft productiehuis the Mill een AR app ontwikkeld die regisseurs en creatieven helpt om live een beeld te krijgen van de CGI tijdens een shoot. Met de Mill Scout zien ze via een smartphone of tablet dus de CGI objecten in de daadwerkelijke wereld en kunnen ze gelijk de perfecte shots maken. Voorheen zagen ze dit meestal pas in de post productie. Wat een slimme toepassing van AR.🎥

Augmented Reality | Mill Scout

3. Vuforia gaat samenwerken met Magic Leap en Oppo lanceert nieuwe AR-glasses

De grote AR-glasses belofte Magic Leap heeft het op de consumentenmarkt niet gered en maakte een draai naar enterprise AR. We hadden al een tijd niks meer van ze gehoord en nu hebben ze bekend gemaakt dat ze een samenwerking aangaan met PTC van o.a. Vuforia. De Vuforia Enterprise Suite geeft medewerkers in bijvoorbeeld fabrieken via AR inzichten over de fysieke omgeving en producten. Wat in sommige cases leidt tot een 40% meer productiviteit bij nieuwe medewerkers en 50% daling in trainingskosten. De Chinese smartphone fabrikant Oppo heeft haar Oppo AR Glass 2021 onthuld. De AR glasses zijn gekoppeld aan een smartphone en hebben stereo fisheye camera’s voor gesture recognition, een time-of-flight sensor en een traditionele RGB camera. Hij lijkt wel erg veel op de Nreal Light. 😎

OPPO AR Glass 2021 [Demos]

4. AR business models - Hoe wordt er met Mobile AR geld verdiend?

Het bekendste platform (na Alles Augmented natuurlijk 😉) voor AR insights is AR Insider. Ze volgen de trends, berichten daarover en bundelen deze met scherpe analyses in rapporten onder de vlag van ARtillery Intelligence. Die rapporten kosten zo tussen de $500-1500. Ik mocht voor een serie artikelen een aantal rapporten inzien en start met een artikel over het rapport ‘Mobile AR Strategies & Business Models’ uit 2019 . Mobile AR staat natuurlijk nog steeds in de kinderschoenen, maar op dit moment wordt er voornamelijk op de volgende drie manieren geld verdiend: immersive advertising, aankopen in apps en AR as a service om b.v. content te creëren.

Als we beginnen met advertising: hier is Snap natuurlijk heer en meester. Zij hebben gepionierd met de bekende AR-Lenses en generen daar ‘Superbowl-sized’ bereik mee. Maar Facebook en Insta zijn inmiddels ook aardig ingelopen. Het unieke van AR lenses is dat ze dus voor awareness van een product kunnen zorgen maar eventueel later in de funnel ook voor conversie zorgen met b.v. try-ons. Meer en meer adverteerders zetten dan ook AR in voor campagnes of als stand alone activities. Volgens ARtillery Intelligence is dit in 2024 een markt van 8,02 miljard. Er zijn verschillende vormen van AR ads zoals search advertenties in de fysieke wereld b.v. Google Lens, AR ads in messaging apps, ads in AR games en in e-mail. Lees het volledige artikel en de andere 2 categorieën op het nieuwe allesaugmented.nl 🥂

Mobile AR ad revenue

5. HBO-serie His Dark Materials lanceert AR-app en activity tracker in één

Om het nieuwe seizoen van ‘His Dark Materiaal’ te promoten heeft HBO een AR-app gelanceerd. In de AR-app maak je jouw eigen Daemon die je in AR allerlei dingen kan laten doen en waarmee je dan op de foto kan. In de serie is de Daemon een beestje dat altijd bij je is en een verlengde is van je ziel. Je moet dan ook als je de app start aangeven wat voor persoon je bent en dan krijg je een persoonlijke Daemon. Maar het unieke van de app is dat je AR-experiences unlockt door bepaalde activiteiten te doen zoals een bepaalde tijd hard lopen, een flinke tijd je telefoon laten liggen of een kwartier een boek lezen. En je koppelt de app aan je sensoren van je smartphone en zo haalt hij die data binnen. Download de app. Heel nice. 🦊

His Dark Materials: My Daemon App

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie