In aanloop naar de Dutch Creativity Awards brengt Adformatie In samenwerking met ADCN een serie interviews met de juryleden van de Dutch Creativity Awards.
De eerste in de reeks is Felicitas Olschewski, director digital strategy & innovation bij Adidas en jurypresident van de digital category AI/AR/VR. Waar kijkt ze deze aankomende awards naar uit en wat is haar creatieve mantra?
‘Voor mij is het belangrijkst om in contact te komen met mensen, nieuw talent te ontdekken en creativiteit te zien. Ik wil verbinden om samen met vakgenoten de lat in digital experience & innovation hoger te leggen.’
‘Vorig jaar zat ik in de Next-jury en ik kan mij herinneren dat we toen de opzet van de Volvo lifesaver-case samen met Hartslagnu erg interessant vonden. Dit vanwege het open source, community-gedreven service-aspect dat één sterke purpose diende: levens redden.’
‘Graag zou ik meer product-serviceconcepten zien, van content-gedreven tot always-on, die echt engagen met de doelgroep. Verder verwacht ik meer variatie tussen de ingezonden cases en hoop ik dat er meer verschillende culturele achtergronden belicht worden.’
'Voor mij is een visionair iemand die verder denkt dan dat wat te verwachten is, het is iemand die nooit stopt met leren om zichzelf of anderen te helpen ‘innoveren’. Een creatief visionair neemt geen genoegen met dat wat al is. Waarschijnlijk verpakt de visionair het creatieve idee in een geweldig verhaal nog ook.’
‘Mensen, gedrag, trends, mode, cultuur en reizen zijn voor mij bronnen van inspiratie. De beste ideeën schieten mij te binnen als mijn hersenen in de ‘freeform’ zijn. Bijvoorbeeld tijdens het fietsen.
Soms ontstaat een idee ‘s nachts, dan moet ik het meteen opschrijven zodat ik het niet vergeten ben de volgende dag.’
‘In de academische wereld wordt innovatie geframed als ‘het succesvol benutten van creativiteit’. Mijn advies aan de ‘innovators’ zou zijn om jezelf soms 'los te koppelen' en hét los te laten om zo de creativiteit de vrije ruimte te geven.’
‘Stel jezelf altijd de vraag, ‘wat kan ik ervan leren?’ Werken in innovatie met technieken, zoals de digitale, vereist dat je om moet kunnen gaan met onzekerheden, je moet ze kunnen managen. Je moet het macro en het micro in balans houden. Tijdens het research & development-proces wordt iets gedefinieerd. Er wordt getest en uitgeprobeerd terwijl ondertussen ook geleerd wordt. Er is geen goed of fout als het over nieuwe ervaringen ontwikkelen gaat.’
‘Nieuwsgierigheid, passie, het altijd streven naar iets beters en groters. Mijn carrière bestaat volgens mij uit verschillende ‘momenten van ervaringen’ waarbij elke ervaring mij naar een volgende leidt. Verder ben ik erg geïnteresseerd in sociale onderwerpen zoals duurzaamheid.’
‘We kunnen gebruik maken van onze creativiteit en inzichten om daarmee gedrag en perceptie te helpen veranderen. Hiervoor moeten we werk boeiend, interessant en op een relevante aan de buitenwereld tonen.’
'Als je vaak nee zegt kan dat uiteindelijk leiden tot een ja.'
Inzenden Dutch Creativity Awards
Inzenden voor Dutch Creativity Awards kan nog tot en met 2 juli.
Lees ook:
- Bekijk hier het dossier van de Dutch Creativity Awards
- Jelani Isaacs (ADCN): 'We hebben naar de cappuccino gekeken, niet naar de koffie'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!