'Een creatief visionair neemt geen genoegen met dat wat al is'

Felicitas Olschewski is director digital strategy & innovation bij Adidas en jurylid bij de Dutch Creativity Awards.

'Een creatief visionair neemt geen genoegen met dat wat al is'

In aanloop naar de Dutch Creativity Awards brengt Adformatie In samenwerking met ADCN een serie interviews met de juryleden van de Dutch Creativity Awards.

De eerste in de reeks is Felicitas Olschewski, director digital strategy & innovation bij Adidas en jurypresident van de digital category AI/AR/VR. Waar kijkt ze deze aankomende awards naar uit en wat is haar creatieve mantra?

Waar kijk je als jurylid van de Dutch Creativity Awards het meest naar uit? 

‘Voor mij is het belangrijkst om in contact te komen met mensen, nieuw talent te ontdekken en creativiteit te zien. Ik wil verbinden om samen met vakgenoten de lat in digital experience & innovation hoger te leggen.’

Wat was volgens jouw het ‘must see’ werk van vorig jaar?

‘Vorig jaar zat ik in de Next-jury en ik kan mij herinneren dat we toen de opzet van de Volvo lifesaver-case samen met Hartslagnu erg interessant vonden. Dit vanwege het open source, community-gedreven service-aspect dat één sterke purpose diende: levens redden.’

Volvo lifesaver
Volvo lifesaver Volvo
Ten opzichte van vorig jaar, wat hoop je te zien?

‘Graag zou ik meer product-serviceconcepten zien, van content-gedreven tot always-on, die echt engagen met de doelgroep. Verder verwacht ik meer variatie tussen de ingezonden cases en hoop ik dat er meer verschillende culturele achtergronden belicht worden.’ 

Hoe zou jij een creatief visionair omschrijven?

'Voor mij is een visionair iemand die verder denkt dan dat wat te verwachten is, het is iemand die nooit stopt met leren om zichzelf of anderen te helpen ‘innoveren’. Een creatief visionair neemt geen genoegen met dat wat al is. Waarschijnlijk verpakt de visionair het creatieve idee in een geweldig verhaal nog ook.’

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

‘Mensen, gedrag, trends, mode, cultuur en reizen zijn voor mij bronnen van inspiratie. De beste ideeën schieten mij te binnen als mijn hersenen in de ‘freeform’ zijn. Bijvoorbeeld tijdens het fietsen.

Soms ontstaat een idee ‘s nachts, dan moet ik het meteen opschrijven zodat ik het niet vergeten ben de volgende dag.’ 

Heb jij een creatieve mantra?

‘In de academische wereld wordt innovatie geframed als ‘het succesvol benutten van creativiteit’. Mijn advies aan de ‘innovators’ zou zijn om jezelf soms 'los te koppelen' en hét los te laten om zo de creativiteit de vrije ruimte te geven.’

Hoe ga jij om met tegenslag of de angst ervoor?

‘Stel jezelf altijd de vraag, ‘wat kan ik ervan leren?’ Werken in innovatie met technieken, zoals de digitale, vereist dat je om moet kunnen gaan met onzekerheden, je moet ze kunnen managen. Je moet het macro en het micro in balans houden. Tijdens het research & development-proces wordt iets gedefinieerd. Er wordt getest en uitgeprobeerd terwijl ondertussen ook geleerd wordt. Er is geen goed of fout als het over nieuwe ervaringen ontwikkelen gaat.’

Wat zijn jouw drijfveren?

‘Nieuwsgierigheid, passie, het altijd streven naar iets beters en groters. Mijn carrière bestaat volgens mij uit verschillende ‘momenten van ervaringen’ waarbij elke ervaring mij naar een volgende leidt. Verder ben ik erg geïnteresseerd in sociale onderwerpen zoals duurzaamheid.’

Wat kunnen wij als creatieve industrie doen voor een betere wereld van morgen?

‘We kunnen gebruik maken van onze creativiteit en inzichten om daarmee gedrag en perceptie te helpen veranderen. Hiervoor moeten we werk boeiend, interessant en op een relevante aan de buitenwereld tonen.’

Het beste advies ooit gekregen?

'Als je vaak nee zegt kan dat uiteindelijk leiden tot een ja.'

Inzenden Dutch Creativity Awards

Inzenden voor Dutch Creativity Awards kan nog tot en met 2 juli.

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie