'Disney schrapt plannen voor metaverse-omgeving en klantprogramma'

Het volledige team dat sinds vorig jaar aan de metaverseplannen werkte, is naar verluidt ontslagen.

Er komt toch geen metaverse-omgeving van Disney, schrijft The Wall Street Journal op basis van gesprekken met ingewijden. Walt Disney zou het volledige metaverse-team van zo'n vijftig personen ontslagen hebben als onderdeel van een grotere ontslagronde bij het bedrijf. De metaverse-afdeling heeft een jaar aan plannen gewerkt, maar niets concreets gepresenteerd. Walt Disney zet naar verluidt ook een streep door een ander bedrijfsonderdeel dat werkte aan een breed klantprogramma.

Geen metaverse voor Disney

De metaverse is een breed begrip en is te omschrijven als een digitale, interactieve omgeving voor de gebruiker. Onder meer Meta (Facebook), Microsoft en Accenture werken aan metaverse-plannen. 

Walt Disney gaf zijn metaverse-team vorig jaar de opdracht om manieren te bedenken waarop het mediabedrijf interactieve verhalen kan vertellen op nieuwe technologische manieren, zo schrijft The Wall Street Journal. Die verhalen zouden moeten leunen op de grote contentbibliotheek van Disney. Een interne memo van toenmalig topman Bob Chapek schreef dat het doel was om een 'volledig nieuw paradigma te creëren voor hoe ons publiek onze verhalen beleeft en interactie maakt.'

Een jaar later is Chapek opgevolgd door Robert Iger, die de taak kreeg om zevenduizend medewerkers te ontslaan om kosten te besparen. Waaronder dus de metaverse-afdeling, die blijkbaar onvoldoende indruk heeft gemaakt met hinten op digitale ervaringen in onder meer attracties in Disneyland-parken. 

Klantprogramma geannuleerd

Naast de metaverse-afdeling heeft volgens The Wall Street Journal ook een ander plan het veld moeten ruimen. Een initiatief om klantdata te gebruiken op verschillende Disney-platformen á la Amazons Prime-programma heeft Walt Disney ook niet weten te overtuigen. Het bedrijf was van plan om klantdata te integreren in streamingsdienst Disney+, in de webwinkel en smartphone-apps die bezoekers van de themaparken gebruiken.

Meta en de metaverse

Eén van de bedrijven die groots inzet op de metaverse, is Meta. Meta is het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp en investeert tientallen miljarden euro's per jaar in de ontwikkeling van zijn eigen metaverse. Die trekt tot dusver slechts enkele honderdduizenden gebruikers. Mede door druk van investeerders - die willen dat het bedrijf zich gaat focussen op winstgevende activiteiten - heeft Meta onlangs besloten om vijf miljard dollar minder te investeren in de metaverse. Topman Marck Zuckerberg blijft overtuigd van de toekomst van de metaverse, volgens hem de volgende generatie internet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie