1. AR in cijfers
AR is als industrie flink in opmars en daarom wordt er veel onderzoek gedaan naar de houding t.o.v. en de wensen en behoeften van consumenten rondom AR toepassingen. Facebook IQ, het platform met inzichten voor marketingstrategie, heeft het rapport AR/VR: New dimensions of connection gedeeld met o.a. de volgende cijfers:
75% van de managers verwacht tegen 2023 AR of VR te gebruiken,
78% van de mensen zegt dat AR een leuke manier is om met merken te engagen.
74% gelooft dat AR de kloof tussen offline en online kan overbruggen.
Mobiel advertentie platform Ericsson Emodo heeft samen met webAR agency AirCards onderzoek gedaan naar AR ads waaruit blijkt dat 74% van de respondenten zegt dat AR-advertenties eerder hun interesse of aandacht zouden trekken dan normale advertenties. Snap doet ook veel onderzoek naar AR en e-commerce waaruit o.a. de volgende inzichten zijn gekomen:
Na een branded experience in AR is de kans dat consumenten iets koopt 66% hoger.
100 miljoen gebruikers winkelen met AR op Snapchat
En als men met een product interacteert in AR, is de kans 94% groter dat ze het kopen.
De resultaten van de laatste viral Cartoon 3D Lens van Snapchat liegen er ook niet om met in totaal 215 miljoen gebruikers en 1,7 miljard views. Hij is dan ook echt heel leuk en werkt betoverend. Probeer hem zelf op Snapchat.
2. Digitale kunst moet met augmented reality tot leven
De NFT (non-fungible tokens) geeft digitale content een soort certificaat van eigenaarschap. Waardoor content echt uniek wordt en iemand dus eigenaar kan worden van het bronbestand. Het is natuurlijk zonde als die digitale content alleen maar op de computer staat, dus augmented reality is een heel goed medium om het zichtbaar en deelbaar te maken. De Amerikaanse Space Force heeft bijvoorbeeld voor de lancering van een nieuwe satelliet allemaal toffe 3D assets als NFT gemaakt van eerdere satellieten en patches die in AR te bekijken zijn.
AR is ook een goede manier om video-content als een NFT hologram te vereeuwigen. Op deze manier bezit je een deel video content dat je overal kan bekijken en delen. Verizon heeft bijvoorbeeld van het e-sports Digitas vrouwen team een aantal hologrammen gemaakt voor de echte fans om mee te posen. De hologram app Jadu heeft voor Juneteenth, de dag waarbij gevierd wordt dat de slavernij werd afgeschaft, een aantal NFT’s gemaakt van TikTok dansjes zoals de Renegade, ‘The Git up’ en ‘Throw it back’. Om zo zwarte kunst te eren en te vereeuwigen, maar vooral ook zodat deze creators er eens aan kunnen verdienen. Te gek initiatief dat hier op OpenSea te vinden is.
3. Nieuwe AR-updates Apple
Onlangs was Apple's WWDC keynote (de laatste soft-en hardware updates) en die zat natuurlijk boordevol AR-nieuws. Even kort alles op een rij.
- iOS15 komt dit najaar uit met o.a. een update voor Maps. Je kan gebouwen in een omgeving scannen zodat de app betere wandelroutes in AR kan geven. Zoals in Live View van Google Maps
- Met Object Capture (een nieuwe api) kan je van 2D foto’s een 3D object maken. Dus net zoals de bekende scan apps zoals Scaniverse en Polycam. Een grote stap voor de democratisering van AR content. Zoals het voorbeeld van Qlone tijdens de keynote en je kan het zelf al uitproberen, mits je de nieuwe OS als beta hebt draaien, met de Photocatch app.
- Apple gaat all-in met Spatial Audio op veel apparaten en services. Spatial audio in FaceTime zodat het geluid komt van de plek waar degene in de groepscall zit. En ook in tvOS en in de M1-powered Macs. Het maakt gebruik van dynamische head tracking "terwijl je door de kamer beweegt
- Ze gaan Scan van Snap en Google Lens achterna. De camera herkent objecten en scènes zoals honden of bloemen. En ‘Live Text’ zorgt ervoor dat het tekst op objecten en foto’s herkent die je vervolgens kan kopiëren. Leuk.
- Veel van de nieuwe features zijn ook onderdeel van de update van hun AR framework ARkit 5. Dus location anchors voor Londen en meer steden in de Verenigde Staten. Verbeteringen aan motion tracking en ondersteuning voor face tracking in de ultra groothoek camera op iPad Pro. En nieuwe anchors voor app-clipcode. Je kan virtuele content van een app-clip of ARKit-app vastzetten op een gedrukte of digitale app-clipcode
- Bekijk alle updates op een rij.
4. Ikea komt met AR in Google search
En Google was Apple natuurlijk al veel langer voor met hun Google Lens. Inmiddels gebruiken er maandelijks zo’n 3 miljard mensen Google Lens als visuele zoekmachine, want echt onwijs veel is. Google komt met 3 stadswandelingen voor hun nieuwe feature de Places filter. Wandelingen waarmee je de culinaire hotspots in Liverpool, mooiste tuinen in Bristol en romantische plekjes in Londen ontdekt. Google heeft al een tijd 3D/AR-content toegevoegd aan de zoekresultaten en nu doet Ikea ook mee. Dus je googelt op de Billy en met één klik staat die in je huiskamer om hem uit te proberen. Dit moet veel conversie gaan opleveren. Bekijk onderstaande video van Barbara Martin Coppola (Chief Digital Officer at Ikea Retail).
5. De regenboogkleuren van Pride in AR maken de viering nog feestelijker
De maand juni is Pride-maand met de jaarlijkse wereldwijde manifestatie de LGBTQ-community. Yahoo ontwikkelde samen met Ryot een virtuele dragshow. Vooral op Snapchat gaan de creators helemaal los. Van diverse face Lenses waarbij je je virtueel kan verkleden, de Stonewall demonstratie kan eren en zelf de regenboogkleuren met trots kan dragen. En die regenboogkleuren doen het natuurlijk ook goed in de wereld om ons heen. Onderstaande 3 World Lenses zijn echt heel tof met echt alles in regenboogkleuren en linten die door lucht schieten. Bekijk onderstaande video van Snapchat Spectacles en probeer ze zelf uit.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!