1. Lanceringscampagne Ford Maverick met AR op TikTok
TikTok doet sinds een tijdje ook mee aan de AR-race tussen de social platformen en dat werkt. Ford heeft zijn nieuwe pick up Maverick geïntroduceerd op TikTok met een branded AR-effect. Verschillende influencers deelden video’s met de pick-up truck erin. Dat gegenereerde 17.000 video creaties met dat effect erin met in totaal 10,6 miljard views. Wut? Geen concept niks, gewoon een truck op een hand, dienblad, tijdens het schilderen of op een wasmachine. De TikTok Effect Studio is een tijdje terug in bèta gelanceerd, maar in Nederland nog niet voor merken inzetbaar.
2. AR portal power met de Burger king en de Masked Singer
De bekende AR portal blijft iets magisch. Niet alleen de virtuele deur die voor je verschijnt, maar ook de betoverende virtuele wereld waar je in kan lopen. Zo heeft de Burger King samen met Animal Planet 6 portals gemaakt die ontdekt konden worden via 1 van de 6 verschillende kindermeals. Een kind stapt zo Afrika in tussen de giraffen of bevindt zich onder water tussen de manta’s. De bekende creator Denis Rosiev pakt het anders aan. Eerst moet je met bewegingen de portal deur unlocken en het toffe is dat je de echte wereld rondom de portal nog blijft zien.
Wij hebben samen met At the Table van DPG Media en de Belgische tv-zender VTM, 3 neon webAR portals ontwikkeld voor de Masked Singer. Drie virtuele werelden waar de nieuwe karakters Edelhert, Parrot en de Robots en hun kostuums werden onthuld. De webAR portals (gebouwd met 8th Wall) zijn via AR te bekijken en in de browser. Een mooie manier om een virtuele wereld cross device beschikbaar te maken. De portal heeft al meer dan 160K views.
3. Leren doe je sneller en leuker in augmented reality
Het is wetenschappelijk bewezen dat men sneller een emotionele connectie heeft met 3D-content en het beter onthoudt omdat onze wereld natuurlijk ook in 3D is. AR wordt daarom ook steeds meer gebruikt voor informatieve/educatieve doeleinden. Zo heeft de Nederlandse tv zender BNNVARA een AR experience ontwikkeld als seksuele voorlichting om te laten zien hoe seks tussen jongens werkt. En ook zag ik de afgelopen tijd veel voorbeelden voorbij komen met de AR-brillen van Snapchat, de Spectacles. Een hele toffe waarbij je van alles leert over het brein in een kleurrijke experience en een hele simpele maar zeer handige origami Lens.
4. Virtuele goodies kopen als NFT en ze showen via AR
We maken steeds meer gebruik van digitale producten om onze identiteit dan wel digitaal (avatars) als in de echte wereld (op onszelf/avatars via AR) vorm te geven. Van virtuele sneakers tot virtuele hoverboards. En die kunnen we dan ook nog eens bezitten als NFT. De avatar app Genies heeft bijvoorbeeld een eigen NFT Warehouse die binnenkort uit de closed Beta komt zodat iedereen eigenaar kan worden van zijn avatar en die kan pimpen met allerlei producten. Of de app Jadu die voor zijn AR game wereld Mirroverse virtuele jetpacks of hoverboards als NFT aanbiedt.
En ook Lays en Subway experimenteren met NFT’s en virtual goods. Ze hadden een hele toffe puffer jacket ontwikkeld waarbij chipszakjes in de jas verwerkt zaten. Die was al eerder als try on Lens op Snap uit te proberen en wordt nu als virtuele jacket voor je avatar in platform Decentraland geveild als NFT. De opbrengsten gaan naar de Voedselbank.
5. Disney’s ‘Virtual World Simulator’ is AR met projecties
Disney is voortdurend bezig om de ervaringen in haar parken te verbeteren met nieuwe technologie. En nu hebben ze een patent ingediend dat voor location based AR enorm interessant kan zijn. Het heet ‘Virtual World Simulator’ en maakt gebruikt van verschillende projectoren, sensoren en SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) om holografische content in de wereld te plaatsen. Op zo’n manier dat het net als AR echt onderdeel wordt van de fysieke wereld en dat zonder een digitaal device. Klinkt veelbelovend.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle (Playar)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!