Apple heeft zijn eerste Augmented Reality-bril gepresenteerd. Deze Apple Vision Pro-bril moet een nieuw tijdperk in consumentenelektronica inluiden en werd met net zoveel bombarie geïntroduceerd als de originele iPhone in 2007. In dit artikel zoomen we in op de functies en aandachtspunten van de Vision Pro, de kansen voor marketeers en de verkrijgbaarheid van de 3500 dollar kostende bril.
Wat is de Apple Vision Pro?
Om bij het begin te beginnen: de Apple Vision Pro is een slimme headset met Augmented Reality (AR) functies. Wat inhoudt dat de bril een eigen scherm (twee 4K-schermen zelfs), camera's, speakers en andere elektronica heeft en op een eigen besturingssysteem draait. Je kunt de Vision Pro zo zelfstandig gebruiken. De accu klik je via een kabel aan de headset vast, waarna je de accu in je broekzak stopt. De Vision Pro gaat volgens Apple zo'n twee uur mee op een acculading - wat niet erg lang is. Met de stekker in het stopcontact kun je de headset de hele dag gebruiken, maar is bewegingsvrijheid beperkter.
Je bedient de Vision Pro via gebaren, bijvoorbeeld door je vingers omhoog of omlaag te bewegen om te scrollen. Infrarood-eyetracking laat je door de software navigeren door je ogen te bewegen. Anders dan concurrerende AR- en VR (Virtual Reality)-brillen bedien je de Apple Vision Pro dus niet met een afstandsbediening in je hand(en). Je hebt je handen vrij. Bovenop de headset zit wel een knop waar je aan kunt draaien om acties uit te voeren. Zo'n knop zit ook op de Apple Watch.
Wat kun je met de Apple Vision Pro?
Dan de vraag: wat kun je met de Apple Vision Pro? Heel veel, luidt de uitleg van Apple. In een uitgebreide - vooraf opgenomen - videopresentatie gaat de techreus onder andere in op de projectiefunctie van de bril. Het slimme scherm kan een app op tv-formaat of nog veel groter in je gezichtsveld projecteren. Zo kun je 'levensecht' videobellen via FaceTime, het scherm van je MacBook handsfree op beamerformaat spiegelen in je hotelkamer of een film op bioscoopformaat bekijken in een druk vliegtuig. Daarnaast kun je via de ingebouwde microfoons van de Vision Pro praten tegen de headset, bijvoorbeeld websites dicteren die je vervolgens groot voor je ziet. Zo kun je artikelen lezen, presentaties doornemen en meer. Je kunt een toetsenbord koppelen aan de Vision Pro, al valt het te bezien of het comfortabel en logisch is om langere teksten te schrijven via een AR-bril in plaats van op een laptop of computer.
Onderstaande video van Apple legt in ruim negen minuten de mogelijkheden van de Vision Pro uit. Zoals het Apple betaamt, is de video een knap staaltje marketing op zich. De video staat op moment van schrijven elf uur op YouTube en is al meer dan zeven miljoen keer bekeken. Interessant is dat de video zich in de eerste minuten volledig focust op entertainment, en pas later op zakelijk gebruik. Veel kenners hadden - gelet op het prijskaartje van de Vision Pro - een grotere marketingfocus op bedrijfsmatige toepassingen verwacht.
Wat kunnen marketeers met de Apple Vision Pro?
Voor marketeers is het de vraag wat zij met de Apple Vision Pro kunnen. Allereerst kunnen zij hun apps beschikbaar maken voor het visionOS-besturingssysteem van de bril. Volgens Apple lijkt visionOS in technisch opzicht veel op iOS, het iPhone-besturingssysteem. Veel iPhone-apps zijn daarom makkelijk geschikt te maken voor de Vision Pro. Organisaties die denken dat hun app de moeite waard is om via een AR-bril te gebruiken, kunnen hier nader onderzoek naar doen. De voorbeelden van Apple wijzen onder andere op apps voor videobellen, video, gaming en het projecteren van virtuele objecten in de ruimte van de gebruiker. Met name die laatste vorm is typische Augmented Reality, en al jaren beschikbaar op andere AR-platformen.
Apple zet als gezegd vooral in op het entertainmentgehalte van de bril. Zo is de app van Disney+ direct bij de lancering van de Vision Pro beschikbaar zodat je series en films op de bril kunt kijken - mits je een abonnement op Disney+ hebt uiteraard. Het is ook mogelijk om een draadloze gamingcontroller te koppelen en zo bekende spellen te spelen. Gameontwikkelaars die voorop willen lopen en/of hun gebruikersbestand willen vergroten, kunnen hun game optimaliseren voor de Vision Pro.
Wat marketeers in ieder geval niét kunnen, is registreren wat consumenten met hun ogen doen met de Vision Pro. Apple geeft appontwikkelaars geen toegang tot die oogbewegingen. Dat is prettig voor de privacy van de consument. Concurrent Meta heeft de privacyvoorwaarden van zijn VR-brillen vorig jaar aangepast om de weg vrij te maken voor gepersonaliseerde advertenties aan de hand van oogbewegingen. Communicatietopman Nick Clegg gaf destijds in een interview aan dat Meta het volgen van oogbewegingen onderzoekt, onder andere om erachter te komen hoe VR-gebruikers reageren op een advertentie. Apple blijft weg van dit soort verdienmodellen, en gebruikt juist privacy als één van de verkoopargumenten van zijn producten.
Aandachtspunten van de Vision Pro
Hoewel er al heel wat AR- en VR-brillen op de markt zijn, is de Vision Pro een heel nieuw product. Niet alleen omdat het Apple's eerste AR-bril is, ook de beloofde technische kwaliteiten en prijs zijn nieuw in de markt. Die prijs is zeker een aandachtspunt - waarover zo meteen meer. Ook op technisch vlak zijn er aandachtspunten. Apple zegt veel werk gestoken te hebben in het voorkomen van 'zeeziekte' bij het dragen van de bril, maar het valt te bezien of iedereen de Vision Pro langere tijd comfortabel kan dragen. Wat ook geldt voor brildragers. Apple zegt hier ook rekening mee te houden.
Een ander aandachtspunt is de accuduur. Die is met twee uur erg kort, nog niet eens lang genoeg om een langere film te kijken in het vliegtuig. En dat is juist een activiteit die Apple zelf aanprijst in zijn marketinguitingen. Gebruikers die de Vision Pro zonder accuzorgen willen gebruiken, moeten de stekker in het stopcontact doen. Maar zijn dan dus eigenlijk verplicht om stil te blijven zitten of staan.
De gebruikerservaring kan ook wennen zijn. Consumenten zijn gewend om elektronica met hun handen te bedienen, met name door te typen. De Vision Pro leunt op bediening via het volgen van oogbewegingen, knijp- en veeggebaren met vingers en omzetten van spraak naar tekst.
Prijs en verkrijgbaarheid
Marketeers die 'iets' met de Vision Pro willen doen maar nog niet weten wat, kunnen nog even nadenken. Apple brengt zijn headset namelijk pas begin 2024 uit, en dan alleen in de Verenigde Staten. Daar kost de bril 3500 dollar. Andere landen volgen op een onbekend, later moment. Het is niet duidelijk of Nederland de Vision Pro kan verwachten en de eventuele Nederlandse adviesprijs is ook nog niet bekendgemaakt. Marketeers die de bril zo snel mogelijk in huis willen hebben, dienen hem dus uit de Verenigde Staten te importeren of mee te nemen op een (zaken)reis.
Geruchten claimen dat Apple achter de schermen al even werkt aan twee nieuwe AR-brillen. Zeker één van de twee moet een stuk goedkoper worden dan de Vision Pro. De naamgeving lijkt hierop voorbereid. Het is niet ondenkbaar dat Apple de nieuwe, goedkopere bril als de Vision in de markt zet. Een opvolger van de Vision Pro kan de Vision Pro 2 gaan heten of de Vision Ultra, een naam die het bedrijf recent omarmde voor zijn nieuwste, beste smartwatch (Watch Ultra).
Lees ook
- Targeting & segmentatie Meta's nieuwe VR-headset kan je ogen volgen om de effectiviteit van advertenties te meten
- Data & insights '8 op de 10 verkochte VR-headsets in 2021 was een Oculus'
- Digital transformation & tech Als het aan Sophia Dominguez (Snapchat) ligt, lopen we straks allemaal rond met een AR-bril op ons hoofd
- Commerce Snap en Amazon werken samen voor AR-shopping