1. We digitaliseren ons zelf via volumetric capture studio's tot virtuele avatars
Vroeger was een avatar gewoon een profielfoto, een plaatje. Met de opmars van CGI en AR/VR zijn het steeds vaker volledige 3D-modellen: van jezelf of van een fictief iemand zoals de digitale influencers in dit stuk over virtuele avatars. Want nu een deel van onze wereld steeds virtueler wordt, digitaliseren we ons via diverse tools en apps tot een emoji. Die we vervolgens via Unity animeren met ons gezicht, of zelfs een complete hologram. Een mooi voorbeeld is dit artikel in de NYTimes over model en activist Ashley Graham die met honderd camera’s via een ‘volumetric capture’ is vastgelegd. Via AR staat ze zonder Photoshop of filters in haar puurste vorm bij jou als hologram op de tafel. Lees ook de behind the vscenes. Ook de VR-veteranen van Jaunt hebben een volumetric capture studio gelanceerd. Het Jaunt XR platform is een verplaatsbare studio met zes camera’s. Het ziet er te gek uit.
2. Samsung promoot smart home producten met het huis van the Family Guy in AR
Smart home producten zijn voor de meeste mensen nog wat abstract. Daarom heeft Samsung het wat luchtiger aangepakt. Op de IFA, een techbeurs in Berlijn, kunnen bezoekers - bewapend met koptelefoon en smartphone - in AR door het huis van 'The Family Guy' lopen. Via allerlei grappige interacties met objecten en mensen uit de serie ontdek je zo de hele productlijn. "If Peter Griffin can have a smart home, everyone can"
3. Ziekenhuis gebruikt augmented reality via de HoloLens om kinderen te kalmeren en af te leiden
In de medische wereld gebruiken ze al langer VR om patiënten te kalmeren of af te leiden. Nu heeft een kinderziekenhuis in Californië de HoloLens ingezet om hier ook augmented reality voor te gebruiken. Het kind ligt met de HoloLens op zijn hoofd en ziet allemaal grappige robotjes op zijn bed die hem daarnaast ook nog eens vertellen wat er staat te gebeuren.
4. Nieuwe apps en demo's maken de Magic Leap nog magischer
De AR-bril van Magic Leap is onlangs gelanceerd en er komen nu steeds meer demo's en nieuwe creaties uit. De app Mapbox, waarmee je interactieve kaarten kan maken, heeft zijn software development kit beschikbaar gemaakt voor de Magic Leap browser Helios zodat er interactieve kaarten in AR geplaatst kunnen worden. De demo's zien er tof uit. Magic Leap zelf heeft ook een aantal nieuwe demo's voor Helios gereleased. Bijvoorbeeld een panoramische foto van IJsland, een e-commerce demo en de langverwachte vliegende walvis. En wow die laatste is vet.
5. Apple is weer een stapje dichterbij hun eigen AR-bril
De geruchten doen al langer de ronde, maar vorige week is wederom bevestigd: ook Apple werkt aan een AR-bril. Ze hebben namelijk de start-up Akonia Holographics gekocht. Dit bedrijf maakt Waveguide lenzen, wat glazen zijn waar beelden op geprojecteerd worden. Iedereen wacht in spanning af of het een volledige headset wordt zoals the Magic Leap of meer een bril met notificaties, zeg maar een soort veredelde Apple Watch. Ik ben benieuwd.
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse nieuwsbrief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!