De Franse bureaugroep Publicis werkt samen met Microsoft aan de ontwikkeling van een platform op basis van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI). Het platform heet Marcel en moet de manier waarop medewerkers (en klanten) samenwerken ingrijpend veranderen.
Sadoun spreekt medewerkers toe
In een online video richt directeur Arthur Sadoun zich tot zijn werknemers: ‘Zes maanden geleden in Cannes presenteerden we het idee voor Marcel. Ik zei toen dat ik een jaar lang niets zou communiceren, zodat we de lancering konden voorbereiden. Ik ben van gedachten veranderd, want we hebben groot nieuws.’
Hij vertelt dat Publicis.Sapient, de technologie- en adviestak van Publics Groupe, zich de bezighoudt met het ontwerp van Marcel. User experience (gebruikerservaring) is hierbij het allerbelangrijkst. ‘Het afgelopen half jaar brachten we veel tijd door met medewerkers om erachter te komen hoe het platform jullie kan helpen om te leren, delen en creëren’, zegt Sadoun.
Nieuwe manier van werken
Aan Microsoft de taak om het platform te bouwen. Sadoun legt uit waarom Microsoft de ideale partners is: ‘Ze hebben ongeëvenaarde middelen, vaardigheden en expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daarnaast ziet Microsoft dit als een echte samenwerking tussen twee bedrijven met dezelfde ambitie. Wij willen de manier waarop onze branche werkt radicaal veranderen. Deze gedeelde visie helpt ons van Marcel een platform te maken dat onze Groupe echt zal transformeren.’
Eerste succes
Bij de ontwikkeling maakt het bedrijf gebruik van bestaande software: Microsoft Azure AI en Office 365. Sadoun legt uit wat het doel van Marcel is: ‘Via Marcel kunnen we wereldwijd samenwerken. We hebben al bèta-tests gedaan met creatief opensourcing en we hebben zelfs al een eerste succesverhaal. Monica en Daniel van bureau Wysiwyg in Spanje hebben via dit project een creatief platform ontwikkeld voor Walmart, een van ‘s werelds meest bekende merken.’
Drie voordelen van Marcel
Het Marcel-platform helpt de medewerkers, klanten en diverse bedrijven binnen Publicis Groupe op drie manieren:
- Ten eerste, door relevante verbindingen te maken tussen de 80.000 medewerkers in de organisatie. Als er iemand is binnen de internationale bureaus van Publicis die een medewerker kan helpen, dan zal Marcel hem of haar vinden.
- Ten tweede zal Marcel de collectieve kennis binnen Publicis Groupe verzamelen, organiseren en cureren. Op die manier moeten medewerkers de gezamenlijke inzichten volledig kunnen benutten.
- Tot slot geeft Marcel iedere medewerkers de mogelijkheid om samen te werken met anderen, waar ter wereld zij zich ook bevinden.
Cocreatie binnen Publicis Groupe
Sadoun benadrukt dat de medewerkers van Publicis nauw betrokken worden bij tests en prototypes van het platform. Hij heeft het over een cocreatie met honderden werknemers. ‘Ik word vaak gevraagd waarom ik zo’n ingewikkeld, riskant project als Marcel wil maken. Mijn reactie is altijd hetzelfde: we bouwen Marcel omdat we geloven dat mensen niet meer simpelweg werken voor bedrijven. Bedrijven moeten werken voor hun mensen.’
Revolutionaire techniek
Microsoft-directeur Satya Nadella verschijnt ook in de video. Nadella: ‘AI is een van de meest revolutionaire technieken van deze tijd. De echte kracht schuilt in de mogelijkheid om menselijk vernuft te versterken. En dat is het mooie aan Marcel. Wij bij Microsoft geloven dat bedrijven moeten werken voor hun mensen. Marcel belichaamt dat geloof en dat maakt deze samenwerking zo logisch.’
De verwachtingen van het nieuwe platform zijn dus erg hoog. Of Publicis en Microsoft de beloftes kunnen waarmaken zal blijken op 24 mei. Dan presenteren de partijen het nieuwe platform tijdens Viva Technology in Parijs.