Lego is het doelwit van een campagne van Greenpeace tegen boringen van Shell in het Noordpoolgebied. De milieugroepering eist van Lego dat het de logo’s van Shell niet meer in zijn speelgoedassortiment opneemt. Lego’s partnerschap met Shell gaat terug tot de jaren ’60.
Zorgvuldige strategie
In de afgelopen twee jaar heeft Lego via benzinestations zo’n 16 miljoen stuks speelgoed met een Shell-logo verkocht, meest Ferrari-racewagens. Volgens Greenpeace is Shells wereldwijde reclamedeal met Lego onderdeel van een ‘zorgvuldig uitgedachte strategie van Shell om vrienden te kopen die zijn controversiële plannen om in de Noorpoolgebied naar olie te boren acceptabel maken’. 'We can’t let Shell get away with it.'
Via acties en een speciale site wil Greenpeace Lego bewegen de samenwerking op te zeggen. De campagne werd geopend met een demonstratie bij Legoland Windsorin Engeland, en zal vervolgen met meerdere protestacties in verschillende landen.
Kiezen voor geld
Het speelt daarbij in op de milieubeloftes van Lego om 90% van zijn afval te recyclen en de productie ongeveer een derde energiezuiniger te maken de komende vijf jaar. Ook wil Lego op zoek naar een alternatief voor de ruwe olie waar het zijn speelgoed van maakt. Greenpeace verwijt de Deense speelgoedfabrikant nu gewoon voor het geld te kiezen
Iris Worldwide, het reclamebureau achter het partnership tussen Lego, Shell en ook Ferrari, dat loopt van 2012 tot 2014, schat de pr-waarde van de samenwerking in op 85 miljoen euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!