Gorillas, een zogeheten flitsbezorger, flash delivery (binnen 10 minuten je boodschapje(s) thuis) heeft elfduizend werknemers, is actief in negen landen en opent wekelijks nieuwe vestigingen. En dat voor een bedrijf dat nog geen anderhalf jaar bestaat. O ja, het wordt momenteel gewaardeerd op 2,6 miljard euro (bron: NRC, 15 oktober). Serious business, serious losses, scalen is het mantra. Het bekende start up verhaal. Uiteraard waar hard en snel gewerkt wordt vallen spaanders, dus de tien minuten delivery wordt niet altijd waargemaakt en net als bij andere moderne bedrjiven nemen ze het minder nauw met werkdruk en salaris. Ook –helaas – een bekend start up verhaal.
Dit stuk gaat echter over de visuele identiteit en die intrigeert me. In het begin werd ik geconfronteerd met een visuele identiteit, bestaande uit zwart, rood en wit, niet zoals deze abri hieronder (want die is van deze week, week 43-44), maar ik kon Gorillas er nog enigzins in herkennen, alhoewel best al lief met die speelse flesjes.Is dit passend bij de agressie en energie - Gorillas, RISE, Planet of the Apes!- die de oprichter wil uitstralen?
Met deze abri bouwen ze wel aan de perceptuele benefit. Het snel leveren van energieke, gezonde, verse producten (dat wij allemaal obese op de bank liggend, Ben & Jerry's bij ze bestellen, past natuurlijk minder in het plaatje).
Van agresieve gorilla naar vriendelijke chimpansee
Maar afgelopen week kreeg ik een advertentie op mijn smartphone, waarin dus de nieuwe designtoevoeging verse producten EN een groene achtergrond werden gekoppeld. Dat gaat voor mij toch best ver, want dat is na een korte lanceringsperiode (ze bestaan in Nederland sinds dec 2020) toch een extra tint toevoegen aan je Brand Distinct Assets en iedereen weet hoe lang het duurt om een kleur(combo) te ownen. Ik ga er even vanuit dat A/B-testing heeft bewezen dat men eerder op de groene achtergrondkleur-advertentie klikt dan op een Gorillas-advertentie met de initiele merkkleuren. Dus ‘no harm done’ toch?
En hier wordt het interessant, want is dat inderdaad zo? Als dit er voor zorgt, dat mensen de App sneller installeren, dan ben je de Flinks,Getirs, Zapps en Bolts een stap voor. En doel is marktaandeel veroveren om de anderen zo snel mogelijk uit de markt te drukken, dus dan zijn alle korte termijn marketingtechnieken, zoals clickrate verhogen om zo die App op de smartphone te krijgen, geoorloofd. Punt. Discussie gesloten.
En toch... Je bouwt (on-)bewust aan een afwijking in de betekenis van je beeldtaal en je merkkarakter. Het vers en het groen zorgen er namelijk voor dat je een andere identiteit aanneemt. Van een stoere, energieke Gorilla (zwart, felrood, wit) naar een vriendelijke, bescheiden chimpansee (groen, wit, vers voedsel, rood, zwart). Dat moet een bewuste keuze zijn geweest, maar zorgt in de Amsterdamse jungle van Flash Delivery wel voor merkverwarring. Met bijv. een Crisp (een compleet ander soort delivery, eerder Flashy Delivery) of een Deliveroo, die beiden een soort van groen inclusief vers veelvuldig toepassen. Zie hieronder.
Ik ben heel erg benieuwd waar dit eindigt en of inderdaad Gorillas een nieuw soort design-proces aan het uitdokteren is: Agile Design. Een design passend bij de tactische doelstelling van de Job to be Done. Het valt me op dat Getir (paars/geel) tot nu toe strict aan zijn visuele identiteit vasthoudt en als Gorillas blijft Agile-designen, weet ik niet zeker of ze op de Langere Termijn de overgebleven Aap op de Rots zijn, waar ze naar streven of dat ze die toppositie - ondanks al hun mediageweld - met een koerier moeten delen, zoals Getir, die in de jungle volhardend hetzelfde visuele pad volgt. Minder flashy en flitsend, waarschijnlijk effectiever.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!