Tekst: Nicole Pickett-Groen
In een serie video’s delen toonaangevende digital design bureaus en ontwerpers uit eigen land waarom Nederlands digitaal ontwerp zich onderscheidt, hoe zij talent proberen aan te trekken en te behouden. Ze vertellen hoe digitaal design kan bijdragen aan een betere wereld en over de toekomst.
Elke video verschaft inzichten in wat deze bureaus en ontwerpers op dit moment bezig houdt.
De bureaus
De video’s zijn gemaakt door stichting Dutch Digital Design, een collectief van designbureaus die het allerbeste Nederlandse digitale werk met de wereld delen.
Het zijn de Dutch Digital Design-partners; Robot Kittens, Greenberry, Fabrique, Media.Monks, Kaliber, Bravoure, Ronin, Code d’Azur, Kapooow, Resoluut, Wonderland, Build in Amsterdam, Studio Dumbar en Adventure Club die meewerkten aan deze serie.
Wat maakt Nederlands digitaal design zo speciaal?
Nederland speelt een belangrijke rol
Nederland heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de wereld van design, zowel op nationaal als internationaal niveau. Ontwerpers zoals Gerrit Rietveld, industrieel ontwerper W. H. Gispen, maar ook meer recentelijk, bedrijven zoals Bugaboo en Marcel Wanders Studio, zijn over de hele wereld bekend door hun werk.
En op digitaal vlak is dit niet anders. Noem een Media.Monks: de bureaugroep speelt een voorname rol op het internationale toneel. Net als de Nederlandse gaming-industrie. Maar wat maakt Nederlands digitaal design nu zo speciaal?
Smeltkroes van cultuur
Tijmen Mulder (Robot Kittens) is ervan overtuigd dat dit komt omdat Nederland een smeltkroes van allerlei culturen en achtergronden is. ‘Dit helpt bij het creëren van innovatieve digitale ervaringen.’
Alain Dujardin (Greenberry) voegt daar aan toe dat Nederlanders over het algemeen ook goede samenwerkers zijn.
‘Door onze no-nonsense mentaliteit en het (samen)werken in interdisciplinaire teams, kunnen wij hier digitale ervaringen creëren die er toe doen. Iedereen is het hier mee eens. Door open, oprecht, maar ook direct te zijn, weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Zo kunnen er ook sneller beslissingen genomen worden.’
Effectief en doelgericht
En wat het eindproduct zelf betreft, Suzanne Visser (Kaliber Interactive) vindt dat Nederlands digitaal design altijd effectief en doelgericht is. ‘Het werk is meestal eenvoudig, maar altijd met de eindgebruiker in gedachten.’ Anthony Thissen (Bravoure) is het hier mee eens, en voegt er nog aan toe dat de pragmatische benadering en minimalistische esthetiek altijd samen gaan met het willen toevoegen van waarde.
Gestructureerd denken
Ook Yasmine Vo (Ronin Amsterdam) concludeert dat de Nederlandse down-to-earth en gestructureerde manier van denken ervoor zorgt dat er niet continu hetzelfde verzonnen en gecreëerd wordt. ‘Onze houding en manier van werken leidt tot nieuwe mogelijkheden en innovatieve ideeën.’
Hoe trek je talent aan, en hoe behoud je het?
Geloofwaardig en eerlijk verhaal
Nik Nieuwenhuijs (Code d’Azur): ‘In een competitieve, snel veranderende wereld moet je in staat zijn om een geloofwaardig en eerlijk verhaal te kunnen vertellen.
Een verhaal dat men kan herkennen in alles wat je als bureau vertegenwoordigt en doet. Zo kun je de juiste mensen aantrekken en ook behouden. Daarnaast creëer je op deze manier een prettige werkomgeving voor die mensen die ervoor zorgen dat jouw bureau lekker loopt én goed werk levert.
Bovendien zijn blije werknemers echt het beste reclamemateriaal wat je je maar kunt wensen. Bij Code d’Azur geloven we in een laagdrempelige werkomgeving waar er naar je geluisterd wordt, en iedereen welkom is.’
Inclusieve organisatiecultuur
Anthony van Bravoure voegt hier aan toe dat het belangrijk is om een bedrijfscultuur te hebben die oprecht en echt is. ‘Geen schone schijn.’
Suzanne (Kaliber Interactive) is het hier volledig mee eens. Zij is van mening dat de enige manier om talent aan te trekken en ook te behouden is om een open, inclusieve organisatiecultuur te hebben.
‘Dit doe je door strategieën met elkaar te delen, en te luisteren naar wat iedereen te zeggen heeft over het implementeren van die strategieën. Geef al je werknemers een actieve rol in het ontwikkelen en realiseren van je missie en visie. En bevestig hun talent.’
Verbinding maken
Remco Dongor (Kapooow) komt vanuit een andere hoek. Hij gelooft dat je als bureau de verantwoordelijkheid hebt om nieuw talent aan te trekken vanuit nieuwe, andere gemeenschappen en culturen.
‘Alleen door naar deze gemeenschappen te luisteren en ze ook proberen te begrijpen, kun je pas echt verbinding maken. En door verbinding te maken, zul je nieuw talent en nieuwe ideeën vinden.’
Voor Sebastiaan Scheer (Media.Monks) gaat het om vrijheid: ‘Je designers de vrijheid geven hun eigen carrièrepad te bepalen.’ Stop ze vooral niet in hokjes, laat ze fouten maken’, voegt Jasper Tempel (Resoluut) hier nog aan toe.
Bijdragen aan een betere wereld
Tenslotte, Amanda (Fabrique) observeert dat de jongere generatie zich zorgen maakt om de toekomst van de wereld en het milieu.
‘Hun doel in het leven, maar ook in hun werk is om manieren te vinden die helpen bij te dragen aan een betere wereld.’ Zij vindt dat bureaus de verantwoordelijkheid hebben om het talent te helpen dat te doen en daarover ook duidelijk te communiceren. ‘Dat je dit samen wilt doen’, concludeert Alain (Greenberry).
Deel twee van deze serie is nu hier te lezen.
Lees ook: ABN Amro presenteert korte dramafilm voor ondernemers: ‘Leven in de brouwerij’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!