In vijf maanden live met een gloednieuw e-commerce systeem en een nieuw design. Deze uitdaging ging Dept maar al te graag aan voor internationaal fashion label GANT. We zijn pragmatisch te werk gegaan: eerst de webshop zo snel mogelijk live, om vervolgens aan de slag te gaan met een – nog altijd ongoing – uitgebreid redesign traject en de ontwikkeling van een nieuwe rollout. Het resultaat is een future-proof webshop die perfect past bij het eigentijdse karakter van GANT.
Blijf nieuwsgierig
GANT wordt gedreven door het principe ‘Never Stop Learning’. Sinds de oprichting in 1949 vormt deze overtuiging de basis van het succesvolle kledingmerk. Nieuwsgierig zijn, blijven leren en openstaan voor nieuwe ideeën en overtuigingen; dat is waar het volgens hen om gaat. Dit komt dan ook tot uiting in de mode en bijbehorende campagnes, waarin inclusiviteit centraal staat.
Hoewel GANT al een sterk online merk is, wilden zij zich verder ontwikkelen op digitaal vlak. Tot dan toe maakten zij gebruik van diverse softwaresystemen en bovendien sloot de webshop nog niet volledig aan op hun identiteit. In de huidige tijdsgeest is een sterke online presence bovendien belangrijker dan ooit: vanwege de lockdown moesten de fysieke winkels maandenlang de deuren sluiten en zijn retailers volledig op online verkoop aangewezen. Kortom: het was tijd om nog meer op te vallen door de webshop in een nieuw design te steken en future-proof te worden door één softwaresysteem te gebruiken.
Klaar voor de toekomst met salesforce commerce cloud
In de zomer van 2020 is Dept begonnen met de migratie naar Salesforce Commerce Cloud (SFCC) van GANT’s webshop. Er waren duidelijke keuzes en goed opdrachtgeverschap nodig om de korte time to market mogelijk te maken. Door te starten met functioneel design en de essentiële features hebben we de shop zo snel mogelijk live kunnen zetten, om vervolgens experience toe te voegen aan het design.
Deze webshop is – letterlijk – van alle markten thuis
De eerste webshop, voor de DACH-regio bestaande uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, werd begin december van Magento 1 op SFCC overgezet. De Nordics webshop draait momenteel op Phoenix en gaat per 28 april over. De uitdaging daarbij is GANT’s CRM, dat gekoppeld is aan een loyaliteitsprogramma op Salesforce Service Cloud.
We durven te zeggen dat je met vrijwel iedere pas en op alle mogelijke manieren een betaling kunt voltooien in de webshop. Oké, bijna alle mogelijke manieren dan, want betalen met bitcoins is nog altijd iets van de toekomst. Al is die toekomst dichterbij dan je denkt. Naast de standaard betaalmethoden via Adyen, zoals creditcard, Paypal en Klarna, is het ook mogelijk om bankbetalingen vooraf en op rekening te voldoen. Voor de laatste optie is de webshop van Gant gekoppeld aan Boniversum, een systeem dat de kredietwaardigheid van klanten beoordeeld.
Naast Salesforce Commerce Cloud is de e-commerce omgeving van Gant uitgebreid met het Salesforce Order Management Systeem, dat zorg draagt voor de afhandeling van bestellingen. Andere zaken die hierin worden geregeld zijn ‘Click & Collect’ (het online kopen en in de winkel afhalen van artikelen), retourafhandeling en het ruilen van artikelen.
Gant: “Het is nu een stuk makkelijker geworden om content te beheren op de website en veranderingen door te voeren. Vanuit een UX-perspectief is de klantreis op de website enorm verbeterd.”
Een wereldwijde, digitale strategie
Door de goede, tweezijdige samenwerking hebben we binnen korte tijd een innovatieve e-commerce webshop weten neer te zetten die gedurende de eerste fase zal worden uitgerold in 14 landen. Vanuit daar breiden we het Customer Relationship Management (CRM) programma steeds verder uit, zodat Gant een ijzersterke, wereldwijde digitale strategie kan neerzetten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!