In januari kondigde Google publiekelijk aan dat het zijn freemium-tool voor website-experimenten en A/B-tests, Google Optimize, na 30 september 2023 aan de wilgen hangt. Laten we nagaan wat we op dit moment weten en waarom je nu al moet nadenken over hoe je vanaf eind september verder gaat.
Wat we tot nu toe weten
Google Optimize werd meer dan vijf jaar geleden gelanceerd om merken en bedrijven te helpen hun UX gemakkelijk te testen en te verbeteren. Volgens Google is het echter niet meer up-to-date omdat het “niet veel van de functies en diensten heeft waar onze klanten naar vragen en die zij nodig hebben om experimenten te testen.”
De webgigant stopt daarom eind september van dit jaar met de tool. Tot dan blijft Optimize in z’n huidige vorm beschikbaar. Google heeft verder beloofd dat het gaat investeren in A/B-testintegraties van derden voor Google Analytics 4. In eerste instantie zullen ze samenwerken met Optimizely, A/B Tasty en VWO. Na een controleperiode worden ook andere integraties aangekondigd.
Wat je nu kan doen
Er is geen reden tot paniek. Als je momenteel Google Optimize gebruikt voor A/B-tests en/of personalisatie, heb je twee opties:
1. Blijf doen wat je nu doet (en schakel over naar GA4)
Blijf Google Optimize gebruiken voor je experimenteerprogramma, maar zorg ervoor dat je je Universal Analytics (die in juli 2023 afloopt) overzet naar Google Analytics 4 en wacht op verdere informatie van Google over de A/B-testintegraties van derden. Ontdek in onze handige gids hoe je kan overstappen naar Google Analytics 4.
2. Achterhaal je vereisten en zoek alternatieven
Als je besluit om naar alternatieve oplossingen te zoeken voordat Google Optimize ermee stopt, begin dan met het verzamelen van je vereisten en denk na over de use cases waarin je nieuwe tools gaat gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan welke soort tests je gaat uitvoeren, welke targetingopties je nodig hebt en met welke doelgroepen je wilt testen.
Hoe DEPT® erover denkt
Er is geen ‘one size fits all’-oplossing. Als je altijd Google Optimize hebt gebruikt, is de kans groot dat een gratis alternatief of een betaalbaar instapplan goede opties zijn om je werk voort te zetten. Welke tool je kiest, hangt sterk af van de functies die je nodig hebt, de hoeveelheid websiteverkeer en je use cases.
Sommige tools hebben een gratis proefperiode of bieden gratis productdemo’s aan. Wij raden je aan om bekend te raken met een aantal alternatieven. Schrijf je bijvoorbeeld in voor demo’s of tests van een aantal tools.
Meer advies nodig? De CRO-experts van DEPT® hebben een reeks alternatieve tools van bekende, lang bestaande en beste aanbieders samengesteld. Variërend van gratis instapmodellen tot dure bedrijfsoplossingen.
Download de gratis gids via https://dept.ly/3lK8nn2
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!