Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechter: Facebook heeft Nederlandse persoonsgegevens ten onrechte gebruikt voor advertentiedoeleinden

Facebook heeft ten onrechte gebruikersgegevens verzameld en zonder toestemming gedeeld met derde partijen, zo oordeelt de rechter.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Facebook heeft onrechtmatig gehandeld bij de verwerking van Nederlandse persoonsgegevens over een periode van bijna tien jaar. Dat oordeelt de rechtbank van Amsterdam. Persoonsgegevens van Facebook-gebruikers uit Nederland werden zonder toestemming gebruikt voor advertentiedoeleinden, maar dat mocht in dit geval niet volgens de wet.

related partner content for mobile comes here

Surfgedrag op internet gevolgd

Onder de door Facebook verwerkte gegevens vielen bijvoorbeeld seksuele voorkeur of religie. Maar het ging daarbij niet alleen om informatie die de gebruikers zelf hadden verstrekt; sommige gegevens werden namelijk door Facebook verkregen door het volgen van het online surfgedrag. Dat gebeurde buiten Facebook om.

Facebook zou bovendien persoonsgegevens aan derden hebben gegeven, zonder de gebruikers daarover te informeren. Dat ging om zowel informatie van de gebruikers zelf, maar ook om de persoonsgegevens van hun Facebook-vrienden. Het sociale medium ging volgens de rechtbank tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020 in de fout.

Nog geen schadevergoeding

De zaak werd aangespannen door Data Privacy Stichting. Die stichting komt op voor Nederlandse slachtoffers van privacy-inbreuken. De zaak draaide enkel om de vraag of Facebook onrechtmatig heeft gehandeld. De rechtbank verklaart dat er daarom nog geen schadevergoeding bij het socialmediabedrijf kon worden gevorderd.

Consumentenbond: grote overwinning

Facebook claimde twee jaar geleden nog dat de zaak niet behandeld mocht worden in Nederland omdat het bedrijf, met een Europees hoofdkantoor in Ierland, onder het Ierse recht zou vallen. Ook vond Facebook dat DPS geen aangifte kon doen omdat het geen benadeelde partij was. De rechter verklaarde die bezwaren ongegrond, waarna de zaak inhoudelijk kon worden beoordeeld.

"Facebook heeft jarenlang de privacy van gebruikers geschonden, waarbij zij consumenten onvoldoende hebben geïnformeerd, hebben misleid door informatie achter te houden en niet om toestemming hebben gevraagd. De uitspraak van de rechtbank is voor ons dan ook een grote overwinning, echt baanbrekend", laat de Consumentenbond in een reactie weten.

Facebook gaat in hoger beroep

DPS-voorzitter Dick Bouma verwacht dat Facebook gedupeerde gebruikers uiteindelijk zal moeten compenseren als gevolg van deze uitspraak. "Het is nu aan Facebook om die te bieden. Daarover willen we samen met de Consumentenbond in gesprek met het bedrijf", zegt hij.

Meta, het moederbedrijf van Facebook, laat weten in hoger beroep te gaan tegen bepaalde punten in de rechtszaak. De techonderneming zegt daarnaast blij te zijn dat de rechtbank Facebook op andere punten gelijk heeft gegeven. Zo handelde het bedrijf volgens de rechtbank niet onrechtmatig door cookies te plaatsen op websites van anderen. Een woordvoerder wijst verder op nieuwe hulpmiddelen die gebruikers helpen bij privacy-instellingen, zoals Privacy Check-up en Privacy Basics.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in