Als je wil weten hoe Google in de toekomst digitale advertenties wil uitleveren en meten, dan moet je in hun Privacy Sandbox zijn. Tot voor kort lag de focus voor initiatieven in de Privacy Sandbox op Chrome, Google’s eigen internetbrower. Maar sinds 16 februari liet de internetreus weten dat het deze ideeën ook zal toepassen op hun mobiele besturingssysteem Android. Dit zal een aanzienlijke impact hebben op mobile advertising. Later in het jaar plannen ze diverse tests, maar we kijken nu alvast wat Google exact communiceerde en wat dit op termijn kan betekenen voor adverteren binnen mobiele apps.
Privacy Sandbox komt met wat geschiedenis
Hoe kunnen we adverteerders helpen zodra de third party cookies op Chrome verdwijnen? Al sinds 2019 probeert Google op deze vraag een antwoord te vinden. Al hun ideeën en initiatieven over dit onderwerp groeperen ze in hun Privacy Sandbox.
Voor de Privacy Sandbox was 2021 echter niet bepaald een makkelijk jaar. Sommige ideeën ontwikkelden zich trager dan gehoopt en daarbovenop startte de Britse mededingingsautoriteit een onderzoek. Ze wilden namelijk nagaan of de Sandbox-initiatieven niet concurrentiebeperkend waren.
Maar begin 2022 lijkt het tij toch wat gekeerd voor Google. In januari kon het een aanzienlijke reeks updates lanceren, samen met enkele nieuwe initiatieven zoals Topics. En begin februari kwam er nieuws van de Britse Competition Authority. Zij aanvaardden Googles beloftes dat de Privacy Sandbox voor Chrome geen negatieve impact zal hebben op publishers, AdTech-bedrijven of aankopers, en dat het Google geen concurrentievoordeel biedt.
Privacy Sandbox op Android
Helemaal in die positieve flow, maakte Google op 16 februari bekend dat zijn Privacy Sandbox voortaan ook op Android zal focussen. Dit zal meerdere jaren in beslag nemen en zou nieuwe advertentie-oplossingen voor werelds populairste mobiele besturingssysteem kunnen lanceren. Volgens Google zouden deze oplossingen ook meer privacy gaan bieden.
Binnen Privacy Sandbox On Android mogen we ook heel wat oplossingen verwachten voor attributie en remarketing vanuit interest-based targeting (FLEDGE). De Android-oplossingen zouden trouwens net als hun evenknie voor Chrome zo weinig mogelijk gebruikersdata delen en werken zonder cross-app identifiers, zoals advertising ID.
Zoals we hierboven al aanstipten, beloofde Google dat hun Privacy Sandbox-initiatieven geen voorkeursbehandeling zullen geven aan hun eigen adverteerproducten of platformen. Een principe dat ook zou gelden voor Privacy Sandbox On Android. Bovendien beloofde het bedrijf dat ze nauw zullen blijven samenwerken met zowel de Britse Mededingings- en Marktautoriteit, als met andere partijen om erover te waken dat hun oplossingen eigen producten niet voortrekken.
Meer weten over wat de toekomst brengt voor Google? Lees dan verder op dpggrow.nl!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!