Uit recent onderzoek blijkt dat consumenten betrouwbaarheid als het allerbelangrijkste criterium beschouwen bij het aanschaffen van elektronica. Een uitgebreid assortiment speelt eveneens een cruciale rol bij de keuze van een elektronica leverancier. Wil je meer inzicht krijgen in deze bevindingen? In dit artikel van Grow presenteren we de voornaamste resultaten voor je.
Onderzoeksopzet
DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek onder 500 respondenten tussen de 18-65 jaar.
1. Televisie, smartphone en laptop zijn meest gebruikte apparaten
95% heeft een televisie, 94% gebruikt een smartphone en 81% is in het bezit van een laptop. Slimme apparaten zoals de smartwatch en de smartspeaker zijn vooral populair bij 18 tot 39 jarigen. De robotstofzuiger is populair bij gezinnen met jonge kinderen.
2. Website belangrijkste informatiebron
Belangrijkste bron voor informatie over elektronica is de eigen website van elektronicawinkels. 69% geeft aan informatie te vinden op de website van een elektronicawinkel. De helft van de 40-65 jarigen gaat naar een fysieke winkel om informatie te winnen over elektronica. Jongeren oriënteren zich daarentegen steeds vaker via social media.
Het is belangrijk voor elektronica merken om op te vallen in de digitale winkelstraat. Door de miljoenen websites, apps en social media kanalen is het vaak moeilijk om te bepalen waar je zichtbaar moet zijn en hoe je je kunt onderscheiden van de rest. In dit artikel geeft Sergio, Digital Advertising Expert bij DPG Media, 5 tips voor meer resultaat met je website. Een goede SEO-strategie, een sterke website met creatieve content én de inzet van data spelen hierin een cruciale rol.
3. Betrouwbaarheid en ruim assortiment belangrijk
Betrouwbaarheid en een ruim assortiment zijn de belangrijkste redenen om voor een merk te kiezen. Een betrouwbare aanbieder (60%) en een ruim assortiment (58%) hebben de meeste invloed op de keuze van de respondenten. 47% geeft daarna de laagste prijsgarantie aan, gevolgd door een goede klantenservice (46%).
4. Fysieke winkel nog steeds belangrijk
Veel oriëntatie gebeurt online, maar meer dan de helft van de consumenten bezoekt een fysieke winkel om producten te zien of extra advies te winnen. 64% vindt het belangrijk een product in de winkel te zien. Twee derde van de respondenten laat zich graag adviseren in de winkel en de helft geeft aan persoonlijk contact tijdens de aankoop belangrijk te vinden. Een derde van de respondenten doet zowel de oriëntatie als de aankoop online.
Benieuwd naar alle resultaten uit dit onderzoek? Bekijk dan de infographic onderaan dit artikel van Grow.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!