Op 18 november 2023 arriveert Sinterklaas in Nederland. Meer dan de helft van de Nederlanders gaat dit jaar weer op zoek naar schoencadeautjes en pakjesavondgeschenken. Ontdek interessante inzichten over deze feestdag, waarbij (online) reclamefolders de meest gebruikte bron voor oriëntatie zijn in dit artikel van Grow. Hier zijn de belangrijkste voor je op een rij.
Onderzoeksopzet
DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Sinterklaas. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten tussen de 20-70 jaar.
1. Ruim de helft van de Nederlanders verwacht dit jaar inkopen te doen voor Sinterklaas en de meerderheid doet dit een aantal weken van tevoren
Gezinnen met jonge kinderen (0 tot 4 jaar) doen het vaakst inkopen voor Sinterklaas (77%). Ook het percentage onder gezinnen met kinderen tussen de 5 en 12 jaar is hoog, namelijk 73%. De meeste mensen doen de aankopen een aantal weken van tevoren. Mannen doen de aankopen voor Sinterklaas later dan vrouwen.
2. Voor de oriëntatie worden (online) folders het meest gebruikt
34% geeft aan de reclamefolder als oriëntatiebron voor cadeaus te gebruiken. 29% geeft aan de online folder te lezen. Ruim een kwart (27%) oriënteert zich in de winkel zelf.
3. Bijna twee derde van Nederland maakt zich zorgen om de prijsstijging van cadeaus
Daarnaast geeft 42% aan dit jaar minder uit te geven aan de feestdagen als gevolg van de inflatie. Desondanks geeft bijna een derde van de respondenten alsnog aan meer dan 100 euro uit te zullen geven aan Sinterklaas. Dit aantal is vooral hoog onder gezinnen met thuiswonende kinderen.
Benieuwd naar alle resultaten uit dit onderzoek? Bekijk dan de infographic onderaan dit artikel van Grow.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!