Reden genoeg voor DPG Media om onderzoek te doen naar hoe Nederlanders tegenover (online) gokken staan. Het onderzoek is uitgevoerd in december 2021 door Panel Inzicht onder 1.000 respondenten (18-65 jaar).
Sportweddenschappen lijken aan populariteit te winnen
De verschillen met het vorige onderzoek van afgelopen maart zijn beperkt. Van de verschillende kansspelen (loterijen, poker, casino-spellen, sportweddenschappen etc) blijft de loterij het populairst: 80% speelt hier wel eens in mee. Er doen iets meer mensen mee aan sportweddenschappen dan in maart: 36% wedt hier wel eens op, dit zijn voornamelijk mannen (48%). Op voetbal wordt het vaakst gewed, Formule 1 volgt op gepaste afstand.
Online gokken
Veel mensen zijn op de hoogte dat online gokken nu gereguleerd is (81%), een derde vindt dit een negatieve ontwikkeling. Opvallend is dat één op de acht aangeeft voorheen niet online te spelen, maar dit inmiddels wel (of van plan) is gaan doen. De potentie van het online gokken is dan ook groot.
Praktijk
Heel wat inzichten rondom (online) kansspelen en de marktpotentie is er. Aan de andere kant is er ook kritiek op het vrijgeven van deze markt. Hoe ga je hiermee om als een van de grootste mediapartijen van Nederland? Tijd om het gesprek aan te gaan met Freek Hageraats, Account Director en verantwoordelijk voor de gambling partijen binnen DPG Media.
“Het is een goede afspiegeling van wat ik terug krijg van de verschillende gambling partijen. Het feit dat overweging van de consument nog steeds op betrouwbaarheid van de partijen zit, geeft destemeer aan dat transparantie en bekendheid essentieel is in deze branche.”
“Laat ik vooropstellen dat ik het maatschappelijke aspect volledig begrijp. Om daarop in te spelen hebben wij al in een heel vroeg stadium van onze strategie aangegeven maximaal 40% van de sport inventory van DPG Media te vermarkten aan gambling partijen. Zo kunnen wij consumenten beschermen tegen een volledige overheersing van gambling partijen op ons netwerk. ”
“Het zal waarschijnlijk nog iets later worden dit jaar, vanaf tweede halfjaar schatten de meeste partijen in. Maar dat zal nog meer druk gaan geven op Nederlandse media. Zeker gezien het feit dat deze internationale spelers een hele periode op ‘zwart’ hebben gestaan zal de noodzaak bij hen om extra gas te geven erg groot zijn.”
“Niet om ons zelf op de borst te kloppen maar wij hebben gemerkt dat onze strategie (het partnership model) werkt. Wij hebben een eerste kwartaal (Q4) gehad met mooie samenwerkingen maar zeker geen overkill gekregen op ons netwerk. Wel zien we dat veel van onze partners op en rondom dezelfde events willen zitten, dat moeten wij van te voren beter managen. Daarnaast moeten wij er voor waken in 2022 dat de partnerships gebruikt worden voor volledige funnel inzet en dat we niet alleen maar in de sell fase belanden.”
“Gebruik de grote nieuws titels voor de massa maar mis vooral niet het specifieke umfeld waar jouw doelgroep zich begeeft, in het geval van de gambling branche AD sportwereld, NUsport maar ook Sportnieuws.“
Bekijk de infographic op dpggrow.nl voor alle inzichten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!