Met de naderende sportzomer, die in het teken staat van het EK Voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen, is Nederland in de ban van aankomende sportevenementen. Een opvallende 83 procent van de Nederlanders heeft plannen om een of meer van deze sportieve gebeurtenissen nauwlettend te volgen. Het enthousiasme beperkt zich niet alleen tot het bekijken van de wedstrijden; meer dan een derde van de bevolking volgt het sportnieuws met evenveel interesse als de daadwerkelijke wedstrijden. Daarnaast toont 37 procent interesse in het entertainmentaspect rondom sport, zoals achtergrondverhalen over het persoonlijke leven van atleten. Bovendien past een aanzienlijk aantal mensen hun consumptiegedrag aan tijdens deze sportevenementen, zo blijkt uit onderzoek van DPG Media in samenwerking met Panel Inzicht en gepubliceerd op Grow van DPG Media.
De sportzomer beleven we het liefst thuis in gezelschap
Het EK Voetbal 2024 spant de kroon als het gaat om populariteit. Zo geeft 66 procent van de respondenten aan dit evenement te zullen volgen. Hierop volgen de Olympische Spelen (57%) en de Tour de France (38%). Vooral mannen geven aan de sportevenementen te volgen (zie grafiek 1). Het liefst volgt men deze sportevenementen thuis via televisie. Maar ook sportverslagen en liveblogs zijn populair, met name voor het volgen van het EK en de Olympische Spelen. Opmerkelijk is dat voor de Tour de France de voorkeur - na televisie - uitgaat naar het volgen via de radio. Daarnaast blijkt dat fans van de Tour de etappes het liefst in hun eentje volgen, terwijl het EK en de Spelen het liefst in gezelschap worden bekeken.
Intensieve aandacht voor sportnieuws via diverse kanalen
Uit het onderzoek blijkt verder dat 63 procent van de Nederlanders tijdens grote sportevenementen het sportnieuws intensiever volgt dan gebruikelijk. Bijna één op de drie Nederlanders vindt het volgen van sportnieuws zelfs net zo leuk als de wedstrijd zelf. Televisie blijkt de belangrijkste bron voor sportnieuws te zijn (35%), gevolgd door nieuwssites en -apps (16%) en social media (13%). Ook het entertainment om een groot sportevenement heen trekt veel aandacht. Zo is de grootste groep respondenten (37%) geïnteresseerd in achtergrondverhalen over de persoonlijke levensstijl van sporters. Deze groep bestaat vooral uit jongeren tussen de 20 en 35 jaar (52%).
Veranderend consumptiegedrag tijdens sportevenementen
Tijdens een groot of speciaal sportevenement past meer dan de helft van de Nederlanders hun eetgedrag aan waarbij de consumptie van snacks, bier en frisdrank flink toeneemt - vooral onder jongeren. Daarnaast overweegt een aanzienlijk deel van de respondenten om bepaalde producten aan te schaffen ter voorbereiding op de sportzomer, zoals een nieuwe televisie (14%), een nieuw internetabonnement (8%) of zelfs een nieuwe smartphone of tablet (8%).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!