Wordt het boekgedrag voor vakanties nog steeds beïnvloed door de onzekerheid rondom de coronacrisis? Gaat men nog steeds het liefst op strandvakantie of kiest men dit jaar toch weer voor vakantie in eigen land? In het nieuwe vakantieonderzoek worden deze vragen beantwoord. Het onderzoek is in januari 2022 uitgevoerd door Panel Inzicht onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar.
Afwachtend met boeken
Door alle onzekerheid rond corona wacht een kwart van de Nederlanders met daadwerkelijk boeken voor de aankomende grote vakantie totdat er meer zekerheid is over wat kan/mag. Dit is het hoogst bij de groep 40-plussers: 30%. Bij het boeken is het annuleringsbeleid (bv geld terug-garantie) ook steeds belangrijker blijkt uit het onderzoek. Corona blijft invloed houden op het boekgedrag: het boeken doet men nog steeds vaak later dan in een normale situatie: slechts een derde geeft aan dat het boekgedrag niet is veranderd.
Reiscontent populair
Hoewel een deel van Nederland dus aangeeft voorzichtig te zijn met boeken, is in eigen DPG data te zien dat content over reizen op de verschillende DPG platformen onverminderd populair is. Artikelen op de DPG nieuwssites over reizen en vakanties worden met name op vrijdag en zondag goed gelezen. Bovendien is er een duidelijke piek in de ochtend tussen 6 uur en 9 uur. In de vroege ochtend wordt veel reiscontent gelezen, voornamelijk op mobiel.
Vaker op vakantie
Bijna de helft van de Nederlanders is afgelopen jaar niet op lange vakantie geweest. Driekwart geeft aan dat men wel (of vaker) op lange vakantie was gegaan als er geen corona pandemie was. Dit beeld is ook te zien bij korte vakanties (1-3 nachten): ruim een kwart is niet een (lang) weekend weggeweest afgelopen jaar, terwijl 79% aangeeft wel, of vaker, op korte vakantie te zijn gegaan als corona geen roet in het eten had gegooid.
Vakantie in eigen land blijft populair
Eind 2019 was al te zien dat het vakantiepark in Nederland een opmars maakte: het was de op één na populairste soort vakantie (na zon/ strand vakantie). En vakantie in eigen land blijft populair: nog steeds overweegt een derde een vakantie in Nederland. Bij jongeren blijft ook een verre reis erg populair: deze wordt, na de zon-/strandvakantie, het meest overwogen.
Bestedingen reisadverteerders voorzichtig in de lift
Niet alleen het vakantiegedrag is veranderd. Uit cijfers van Nielsen blijkt ook dat de media-uitgaven van de reisadverteerders afgelopen jaren sterk zijn beïnvloed door corona: in 2020 (toen in februari/ maart de corona pandemie in Nederland voet aan wal kreeg) de (bruto) bestedingen maar liefst 52% lager lagen dan in 2019. In 2021 lijkt voorzichtig het herstel ingezet: De bestedingen lagen dat jaar alweer 6% hoger ondanks een volledig coronajaar.
Praktijk
Al met al: Nederlanders lijken voorzichtig klaar om weer op vakantie te gaan, al blijft Corona van invloed op de afwegingen die men maakt. Hoe is dit terug te zien in de praktijk? Ali Dulkadir, branche-expert Travel binnen DPG Media, vertelt hier meer over op dpggrow.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!