Marketeers maken zich in deze donkere tijden het meest zorgen over prijsstijgingen van producten (69 pct), internationale conflicten (54 pct), verspreiding van fakenieuws (54 pct) en personeelskrapte (ook 54 pct). Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).
De Grote Marketing Enqête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel I: Zorgelijke Tijden.
Prijsstijgingen van producten
De meeste zorgen maken marketeers zich over prijsstijgingen van producten. Veel merken kunnen niet anders dan de hoge kosten voor grondstoffen of diensten door te berekenen aan de consument. Recent kwam naar buiten dat de verkopen van Oral-B en Head & Shoulders (Procter & Gamble) zwaar waren ingezakt door de hogere prijzen. Dus is het een zorg? Ja!, zegt zeven van de tien marketeers. Dat dat in nauw verband staat met langere levertijden van grondstoffen en grondstoffenkrapte, spreekt voor zich. Bijna de helft vindt ook dat zorgelijk.
De oorlog in Oekraïne staat aan de basis van veel macro-economische ontwikkelingen waar marketeers geen vat op hebben. Prijsinflatie (waarover later meer), wordt natuurlijk veroorzaakt door de energiecrisis die Poetin ontketende door de gaskraan dicht te draaien. En wat ons verder nog te wachten staat, niemand die het weet. 54 procent van de marketeers noemen ‘Internationale conflicten’ dan ook (zeer) zorgelijk.
Vindt u deze ontwikkelingen zorgelijk voor uw werk als marketeer?
Productprijsstijgingen | 69% |
Internationale conflicten | 54% |
Verspreiding van fake news | 54% |
Personeelskrapte | 54% |
Langere levertijden grondstoffen | 48% |
Klimaatverandering | 47% |
Grondstoffenkrapte | 46% |
Verdwijnen third party cookies | 28% |
(Percentages zijn een optelling van ‘zorgelijk’ en ‘zeer zorgelijk’)
Reptielenverhaal
Waarover nog meer zorgen? Over verspreiding van fakenieuws (54 pct), want je wil met je online advertising niet naast een reptielenverhaal staan. En verder… Personeelskrapte! (Ook 54 pct). En dat is niet zo gek. Bijna zes van de tien marketeers geeft namelijk ook aan moeite te hebben met het invullen van openstaande vacatures.
Heeft u openstaande marketingvacatures die moeilijk in te vullen zijn?
Ja | 58% |
Nee | 42% |
Daarbij geven zij aan dat er een breed scala (zo’n tien) aan marketingposities vaak openstaan. Geen een positie springt daar echt bovenuit, maar contentmarketeers worden toch het meest gevraagd (28 pct).
Wat voor type marketingposities heeft u specifiek open staan?
Content marketeer | 28% |
Online/digital marketing manager | 23% |
Marketing manager | 21% |
Product manager | 21% |
Database marketeer | 19% |
Marketing analyst | 19% |
SEA/SEO specialist | 17% |
Brand manager | 17% |
Marketing intelligence/insights manager | 14% |
Customer experience manager | 13% |
CMO/marketing director | 7% |
Anders | 20% |
(Meerdere antwoorden mogelijk)
Het delen van vacatures via social media (45 pct) en adverteren via Linkedin' (38 pct) zijn overigens de vaakst genoemde acties die genoemd worden in de jacht op nieuwe marketingcollega’s. De goede oude beloning voor iemand die via via wordt aangedragen, is ook nog altijd populair (31 pct).
Tough cookie
Als er iets is waar marketeers zich veel minder over maken (we hebben het voor de zekerheid wel gevraagd), is het verdwijnen van third party cookies. Slechts 28 procent vindt dat een zorgwekkende situatie. Daar wordt op verschillende manieren omheen gewerkt. Vier op de tien marketeers doet eenvoudigweg niet meer aan retargeting. Andere oplossingen die genoemd worden, zijn het gebruiken van datasegmenten, first party cookies gebruiken of contextual targeten.
Hoe gaat u om met het verdwijnen van third party cookies?
We doen niet aan retageting | 41% |
We maken gebruik van datasegmenten om te retargeten | 21% |
Gebruik maken van first party cookies om te retargeten | 20% |
We gebruiken contextual targeting | 13% |
Anders | 4% |