Zondag 19 april
'De perfecte app is er nog niet', heeft een woordvoerder van het ministerie al tegen NOS gezegd. Experts laten zich zeer kritisch uit over de gepresenteerde apps. 'Geen van de apps voldoet aan de kwaliteitseisen van het ministerie', zegt Benjamin Broersma van de Open State Foundation tegen de nos.nl. 'Alle apps hebben ontwerpfouten.'
Het kabinet wil op dinsdag een besluit nemen over de apps ter ondersteuning van het bron- en contactonderzoek van de GGD. Dat werd bekendgemaakt tijdens de 'Appathon’ die dit weekend op het ministerie van VWS plaatsvond. 'Belangrijk bij deze afweging is dat de apps zinvol, veilig en vertrouwd ingezet kunnen worden om het coronavirus te bestrijden.'
Op YouTube circuleert een video die inmiddels 70k bekeken is en daarin wordt gesuggereerd dat alle Covid-19 video's hetzelfde zijn. Te beginnen met een somber pianomuziekje...
Volgens de maker van de video is het zo dat als een merk een corona-advertentie of commercial lanceert deze de kijker vertelt dat: 'We in onzekere tijden leven', 'Maar het merk is er voor je.' ook wordt dan verteld dat het topprioriteit is om de aangeboden producten 'veilig' en 'comfortabel' af te leveren op plaats van bestemming. Om de commercial af te sluiten met de boodschap dat we niet mogen vergeten: 'Dat we er allemaal samen in zitten.'
Grote merken als Uber, Heineken, Apple, Facebook, Ford, Mazda, FedEx en vele anndere bekenden passeren de revue in de video. Neem een Budweiser en beoordeel zelf.
In de detailhandel zijn forse vraaguitval, gigantische omzetdalingen en liquiditeitscrises aan de orde van de dag, schrijft de Rabobank na analyse van sectorcijfers van het CBS door de sectordeskundigen van de bank. Opticiens, kledingwinkels, meubelspeciaalzaken worden geconfronteerd met omzetdalingen tot 80 procent en sluiten de fysieke deur. Online verkoop vangt de forse fysieke omzetdaling bij lange na niet op. Rabobank vreest grote winkelleegstand en tienduizenden mensen in de detailhandel die hun baan verliezen.
7 teams nemen zaterdag en zondag deel aan de ‘appathon’, het digitaal evenement om de werking van de corona-apps te testen en verbeteren. De apps van de 7 teams sluiten volgens experts het beste aan bij het werkproces van de GGD voor het doen van bron- en contactonderzoek en voldoen tegelijkertijd aan eisen die zijn gesteld op onder anderen het gebied van privacy, data- en informatieveiligheid en gebruikersgemak. De ‘appathon’ van komend weekend is via de website www.rijksoverheid.nl/coronavirusapp voor belangstellenden te volgen.
Elke dag presenteert Adformatie een Connects Daily.
Vandaag gaat het over het snijden in marketinguitgaven. Hoe ga je als marketeer slim om met sterk ingekrompen budgetten? Doord de hele coronacrisis heeft het bedrijfsleven het moeilijk.
Vaak is marketing de eerste ‘kostenpost’ (marketing is in werkelijkheid geen kostenpost maar een investering!) waarin gesneden wordt. Luister in deze Daily hoe dat bij Zeeman, Afas en Randstad gaat.
Het Google Nieuws Initiatief is een noodfonds gestart om hulp te bieden aan middelgrote- en lokale uitgevers tijdens de coronacrisis. Het fonds is wereldwijd toegankelijk voor aanvragen.
Uitgevers die in zwaar weer verkeren hebben tot 29 april om zich aan te melden.
Bedragen die Google beschikbaar stelt varieren van enkele duizenden Euro's voor hyperlokale uitgevers tot enkele tienduizenden Euro's voor middelgrote uitgevers.
Naast het fonds voor uitgevers zegt het Google News Initiatief een miljoen dollar te doneren aan het International Center for Journalists.
Gratis krant Metro stopt met het uitgeven van een papieren versie. De gratis krant gaat online verder. Vanwege het cornavirus was er al gestopt met het verspreiden van de papieren variant van Metro. Er is nu besloten dat de papieren versie helemaal niet meer terugkomt.
Sinds 1999 werd Metro gratis verspreid op stations en andere plaatsen zoals bij McDonald's vestigingen. Sinds de uitbraak van het coronavirus nam het aantal reizigers met 85% af. Het uitbrengen van een papieren Metro was niet meer rendabel.
Metro is onderdeel van de Mediahuis Nederland.
ANP
De coronacrisis heeft een enorme impact op de verkoop van de luxe tasjes, dure cognacflessen en cosmetica. Luxeconcern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) en drankenproducent Rémy Cointreau hebben de verkopen flink zien terugvallen en snijden daarom in hun dividend. Ook bij L'Oréal ging de omzet de afgelopen tijd stevig omlaag.
18:31 Staatssteun Booking veel meer dan bizar boosmakertje
In Duitsland was het Adidas dat de volle laag keeg, Nederland heeft nu ook zijn eigen ‘reus’ die ophef veroorzaakt door zijn hand op te houden. Booking.com heeft aangeklopt bij de Nederlandse overheid om via de zogeheten NOW-regeling een groot deel van zijn personeelskosten vergoed te krijgen. Het bedrijf heeft zo’n 5500 werknemers in dienst, onder wie een groot aantal expats, en is daarmee een van de grootste werkgevers in Amsterdam. De noodhulp kan in de tientallen miljoenen lopen.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) organiseert komend weekeinde een appathon om de werking van nieuwe corona-apps te kunnen testen en verbeteren. Organisaties, onafhankelijke experts en belangstellenden kunnen meekijken en adviseren. Het kabinet heeft meer dan 750 voorstellen van bedrijven en deskundigen binnen. Wie zijn die inschrijvers? We stellen er een paar aan je voor.
Videoproductie bureau FJ heeft een campagne gelanceerd om Nederlanders te stimuleren om ouders en grootouders te bellen. ‘Houd ze op afstand dichtbij’, zo luidt het credo van de campagne waar ook het Nationaal Ouderenfonds bij aangehaakt is. Volgens FJ is de productie binnen een week gerealiseerd en zijn de nodige voorschriften in acht genomen.
Booking.com wil staatssteun aanvragen om banen te kunnen behouden. Dat heeft de van corona herstelde ceo Glenn Fogel tijdens een videovergadering met zijn personeel laten weten. 'We doen nog maar 15 procent van wat we vorig jaar deden' zei Fogel, die spreekt van een 'dramatische' daling van het aantal boekingen. Tot de coronacrisis was Booking.com nog enorm winstgevend: in 2019 kocht het nog voor 8 miljard dollar eigen aandelen in, meldt het FD. De afgelopen weken leende Booking al 4 miljard dollar.
Hallmark draait op volle toeren. Zowel in de winkel als online vliegen de wenskaarten eruit. Ook de cadeautjes (bijvoorbeeld ballonnen en chocolade) zijn niet aan te slepen. 'Daar hebben we enorm moeten opschalen', zegt Hallmark-directeur Jan Willem Koch. Lees hier een uitgebreid interview met Koch op Adformatie.
Branchevereniging DDMA begon - na 100 duizend praktische vragen van leden met de DDMA Digital Talks. Al een paar dagen na de lockdown Leden wisselen hier ervaringen uit over hoe zij omgaan met de nieuwe realiteit en hoe zij zich voorbereiden op de situatie ná Covid-19.
DDMA-directeur Diana Janssen: ‘Veel organisaties gebruiken deze tijd om hun analytics verder op orde te brengen, te onderzoeken wat er verandert in het consumentengedrag en wat ze in huis hebben om daar optimaal op in te springen. Als we naar kanalen kijken, zie je dat organisaties bijvoorbeeld minder inzetten op push en meer op search.’
Lees verder in het artikel 'Datavaccin tegen de crisis', waarin een viertal experts werd gevraagd hoe marketeers data kunnen inzetten om beter met hun doelgroep te communiceren – nu, en in een volgende crisis.
Ongeveer een kwart van de kleinere bedrijven is nu al in financiële moeilijkheden gekomen door de uitbraak van het nieuwe coronavirus en de overheidsmaatregelen, meldt de Kamer van Koophandel (KvK) op basis van van een peiling. Meer dan driekwart van de bijna 3400 respondenten geeft aan dat de verlenging van de beperkende maatregelen tot 28 april hun financiële situatie in grote mate verslechtert.
Hoe hard raakt de coronacrisis zzp'ers? Doe mee aan onze enquête.
Het aantal bedrijven en merken dat mondkapjes doneert, groeit met de dag. Nu maakt MG Motor Europe bekend één miljoen mondkapjes te doneren aan de gezondheidszorg en ziekenhuispersoneel in Nederland, Noorwegen, België, Luxemburg Frankrijk en Oostenrijk. Bij het Nederlandse Rode Kruis zijn 350 duizend mondkapjes afgeleverd.
MG stelt ook nog 30 nieuwe, elektrische MG ZS EV SUV’s beschikbaar om zorgmedewerkers door het hele land te ondersteunen met hun mobiliteit.
MG liet door het ANP een videopersbericht maken om de donaties bekend te maken (zie hieronder). Adformatie publiceerde dinsdag een discussie onder communicatiedeskundigen over de vraag of het chic is om te praten over donaties door merken en bedrijven.
Online kledingverkoper Zalando voegt in de komende weken mondkapjes van textiel toe aan zijn assortiment. De opbrengst van de verkoop daarvan gaat naar een goed doel, meldt het Duitse bedrijf.
In Duitsland beveelt de regering mensen aan mondkapjes te dragen om verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. Ook in andere landen geldt zo'n advies. In Nederland is dat niet het geval. Het kabinet zegt af te gaan op het advies van deskundigen, die zeggen dat het algemeen gebruik van mondkapjes niets uithaalt. (Bron: ANP)
Wellicht worden we al lichtjes covid-nieuwsmoe, en deels heeft het mogelijk te maken met het feit dat vorig week minder groot virusnieuws naar buiten kwam dan in de weken ervoor, maar Nederlanders stemden vorige week (week 15) minder vaak af op het journaal. Dat rapporteert mediainkoopreus Magna Global in zijn AV Update. Director Planning bij Magna, Jeroen Bakker: ' Onze update laat zien dat we gelukkig ook weer andere tv-programma's weten te waarderen. De lijst wordt deze week dan ook "als vanouds" aangevoerd door Boer Zoekt Vrouw. En RTL4 beleefde een prima primeur met LEGO Masters; de zaterdagavondshow wist lineair bijna 1,6 miljoen kijkers te trekken.'
De persconferentie van premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge werd gisteravond overigens door 5 miljoen mensen gezien.
Never waste a good crisis. Een groep milieuorganisaties grijpt het moment aan en wil dat het kabinet in de gesprekken over mogelijke financiële steun aan KLM ook afspraken maakt over maatregelen om de luchtvaart schoner te maken. 'Niet alleen moet het vaststaan dat werknemers hun baan behouden, KLM moet voor minder lawaai en luchtvervuiling zorgen en haar CO2-uitstoot omlaagbrengen', aldus Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur & Milieu, Milieudefensie en Greenpeace.
Het idee dat reclamebureaus zoveel nieuwe kantoren openen (zoveel als er werknemers zijn), zagen we eerder voorbij komen. Bij 180 Kingsday geven ze dat idee vorm door bij alle collega's een replica van de plaquette te bezorgen, die bij het reclamebureau bij de voordeur hangt. 'Zo wordt het officieel.'
De plaquette verwoordt het motto van het bureau: 'Whenever you get into trouble, keep going. Do a 180-degree turn. Turn the situation halfway around. Don't look for the secure solution. Don't pull back from the passion. Turn it on full force.' (Francis Ford Coppola)
Door de coronacrisis zijn vorige maand per saldo 17 duizend Nederlanders zonder werk komen te zitten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook klopten mensen massaal aan bij uitkeringsinstantie UWV voor een WW-uitkering. Het CBS stelt dat het al sinds 2014 niet meer is voorgekomen dat het aantal werkenden in Nederland in een maand opeens met 17.000 kelderde. (Bron: ANP)
Ook bij onze oosterburen is thuisblijven een uitdaging. De Duitse supermarkt Penny zet in de geestige campagne #homefirst de couch potato in het zonnetje. ‘Zu Hause bleiben ist eure Königsdisziplin.’
Woensdag 15 april
De overheid zal uit de ruim 750 inschrijvingen vijf apps selecteren die komend weekeinde zullen worden gepresenteerd aan het Nederlandse publiek. Doel daarvan is dat iedereen kan meepraten en de (verwachte) acceptatie wordt vergroot. Dat zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) woensdagavond tijdens de persconferentie. Er was flink wat ophef over de snelle tender van de overheid. Privacyorganisaties maken zich zorgen, omdat er in de aanbesteding geen rekening zou zijn gehouden met belangrijke voorwaarden.
Hema lanceert een televisiecommercial die ondanks deze barre tijden licht van toon is (bureau: Alfred). Hema wil zich met de commercial van zijn optimistische en begripvolle kant laten zien. Ondanks alle ellende gaan veel dingen namelijk gewoon verder.
Hoewel veel bureaus nog niet zonder werk zitten, maken bureaudirecteuren zich wel zorgen over de komende maanden. 'Je weet waar de business nu wegvalt, maar niet wat er gaat komen', zegt Sander Volten van 180/Kingsday. Ook Dick van der Lecq (DDB Unlimited) en Daantje Dammers (Natwerk) zeggen wakker te liggen over de zomermaanden en daarna. 'We halen dit gewoon niet meer in.'
Sir Martin Sorrell zegt dat het tweede kwartaal van het jaar een ‘bloedbad’ zal zijn voor veel bedrijven, vooral voor partijen die digitaal ‘niet sterk’ zijn. Zijn S4 Capital, waar MediaMonks en IMA onderdeel van uitmaken, is volgens de Brit goed voorbereid op de coronacrisis. ‘Onze 2.500 mensen kunnen perfect anticiperen op wat er nu gebeurt, omdat ze gewend zijn om agile, thuis en 24/7 te werken.’
Sorrell verwacht dat deze crisis de ontwikkeling van technologie zal versnellen en dat mensen het makkelijker gaan vinden die technologie te gebruiken.
In het interview dat hij met The Drum deed als onderdeel van het Digital Transformation Festival maakte hij van de gelegenheid gebruik om de organisatie van de Cannes Lions op te roepen het festival radicaal te veranderen. ‘Denk serieus na over de timing en de aard van het festival, waar het plaatsheeft en hoe. Is het nodig om in juni zoveel mensen tegen hoge kosten in Zuid-Frankrijk samen te brengen?’, vraagt hij zich af.
Meer op The Drum
https://www.tellpopeyes.website