Iedereen kan nu zien hoe goed die ene TikTok-advertentie gescoord heeft

De bibliotheek geeft aan wie een advertentie betaald heeft en hoeveel mensen de reclame ongeveer bekeken hebben.

TikTok heeft een bibliotheek online gezet die je Europese advertenties laat doorzoeken. Je ziet bij de online reclame de video in kwestie, de naam van de adverteerder, welke targetingtechnieken er zijn ingezet, hoeveel mensen de video ongeveer bekeken hebben en op welke data de advertentie op TikTok te zien was.

Transparantie

Met de nieuwe advertentiebibliotheek geeft TikTok meer transparantie over zijn onlinereclamestrategie. Het socialmediaplatform ligt al jaren onder een vergrootglas van Westerse overheden, waaronder die van de Verenigde Staten en Nederland. Zij zijn bang dat TikTok nauwe banden onderhoudt met de Chinese overheid en onder andere gebruikers kan beïnvloeden met (een algoritme voor) organische video's en advertenties. 

In de advertentiebibliotheek is het mogelijk om door advertenties te scrollen, maar ook om alle reclames van een specifiek merk op te zoeken. Ter voorbeeld een reclame van Bol.com, die volgens TikTok alleen in Nederland is ingezet tussen 16 juni en 3 juli en 1,5 miljoen unieke kijkers bereikt heeft. De totale kijkgroep is tussen de 1 en 10 miljoen - een nogal breed begrip. De reclame heeft kijkers van alle geslachten bereikt in de leeftijd 13 - 35 jaar. Oudere leeftijdsgroepen hebben de reclame blijkbaar niet voorbij zien komen. Bol.com heeft volgens de webpagina geen gebruikgemaakt van aanvullende targetingmogelijkheden als interesses, creator-interacties en video-interacties.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie