Recent onderzoek toont aan dat inflatie een aanzienlijke invloed heeft op ons winkelgedrag. Meer dan de helft van de 16-65 jarigen geeft aan dat ze minder winkelen als gevolg van de hogere kosten. Vrouwen zijn vooral geneigd om hun aankopen uit te stellen en zoeken actief naar aanbiedingen. Als modemerk is het belangrijk om deze veranderingen in consumentengedrag te begrijpen en erop in te spelen. In dit artikel ontdek je hoe je dat kunt doen.
Meer dan de helft geeft aan minder te winkelen als gevolg van de gestegen kosten
Vooral vrouwen (65%) geven aan minder te winkelen en bijna een kwart geeft aan naar andere winkels te gaan. Daarnaast laten steeds meer mensen (79%) zich leiden door aanbiedingen voor kleding. Dit is 9% meer dan in 2022. Voor schoenen ligt dit percentage op 74%.
Verandering van consumentengedrag in magere tijden en daarna
Uit de SWOCC kwartaaluitgave 2023-1 blijkt dat economische recessies meestal invloed hebben op het consumentengedrag. Consumenten worden zich bewuster van productprijzen en gaan op zoek naar korting. Deze patronen in het consumentengedrag zetten ook na de recessie door. Ze kopen minder, in kleinere verpakkingen en blijven op zoek naar kortingsacties.
Focus echter niet alleen op prijs, behoud je share of voice
Belangrijk is om in tijden van crisis niet alleen te focussen op prijs en korting, maar om de hele marketingmix te gebruiken en te blijven investeren in je merk. Een bekend voorbeeld hiervan is de publicatie van Peter Field. Hij heeft het over het mechanisme share of voice. Als je in tijden van crisis minder besteedt in marketing dan je concurrenten, verzwakt je marktpositie. Deze verzwakking werkt ook door na een crisis. Merken die erin slagen om hun marktpositie te versterken, profiteren daarvan na een crisis. Daarom is het belangrijk om ook in economisch magere tijden te blijven investeren in je merk.
Inspiratie en oriëntatie gebeurt vooral online
Zowel het zoeken naar inspiratie als het oriënteren voor kleding en schoenen gebeurt vooral online. Ruim de helft van de mensen doet inspiratie voor kleding en schoenen op via websites. Steeds meer mensen doen inspiratie op via social media. Voor kleding was dit vorig jaar nog 19%, terwijl het percentage nu 26% is. Vooral jongeren tussen de 16-25 jaar doen inspiratie op via social media, hier ligt het percentage op maar liefst 49%.
Investeer in online kanalen en social media
In magere tijden zou je kunnen overwegen om advertenties te hergebruiken om kosten te besparen. DPG Media biedt hiervoor Xtra Social. Xtra Social biedt de mogelijkheid tot het eenvoudig doorplaatsen van bestaande social media posts van onder andere Facebook, Instagram, Linkedin en Twitter naar het netwerk van DPG Media. Hiermee optimaliseer je jouw assets en resources en staat je advertentie in een betrouwbare omgeving met een groot bereik. De verschuiving naar online shoppen gebeurt niet alleen onder de jongere generatie. Eerder ging Marieke Wolthers, branded content expert bij DPG Media, al in op het shopgedrag van verschillende generaties. Hier lees je dat ook Generatie X steeds digitaler wordt.
Download de onderzoekresultaten
Benieuwd naar alle inzichten uit het Onderzoek Mode 2023? Vul op DPG Grow je e-mailadres in en je ontvangt de onderzoeksresultaten per mail. Zo ontdek je hoe consumenten denken over duurzaamheid en tweedehands kleding. Daarnaast gaan we dieper in op koopgedrag en uitgaven. Ook vind je er uitsplitsingen op geslacht, leeftijd en gezinssituatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!