Uit het Digital News Report 2021 van het Commissariaat voor de Media blijkt dat de groep Nederlanders die betaalt voor online nieuws in 2020 flink is gestegen. In twee jaar tijd steeg het aandeel dat aangeeft afgelopen jaar een betaalde online nieuwsdienst te hebben geraadpleegd van 11% naar 17%. Als de respondenten met de intentie om dit jaar te betalen voor nieuws meegeteld worden, stijgt het aandeel potentieel betalende afnemers in 2021 door naar ruim een kwart: 26%.
Verdubbeling onder jongeren
De bereidheid om te betalen voor online nieuws ligt hoger bij jongeren dan bij ouderen. Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het Digital News Report steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen. Het aandeel betalende jongeren is in twee jaar tijd dan ook verdubbeld: meer dan de helft van de jongste doelgroep (18-24 jaar) behoort tot de groep (potentieel) betalende lezers.
Nieuwsmedia DPG Media
De 13 nieuwssites van DPG Media (o.a. AD.nl, NU.nl en VK.nl) bereiken iedere dag ruim 5,3 miljoen unieke gebruikers. Tijd voor een gesprek met Josefien Zwetsloot, Commercieel manager News & Domeinen bij DPG Media, om te horen hoe zij kijkt naar de resultaten van dit onderzoek en welke learnings zij meeneemt om de business te laten groeien.
Hoe hebben de (digitale) nieuwsmedia van DPG Media het jaar 2020 ervaren?
2020 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar met héél veel records. Onze gebruikers hadden meer dan ooit behoefte aan betrouwbare, duidelijke en up-to-date informatie. Daarnaast zagen we dat social platformen er niet altijd in slaagden gebruikers te voorzien in deze behoefte. Zij kwamen dus uit op onze nieuwsmedia. We zagen dat direct terug in bezoekersaantallen. NU.nl zag in 2020 ten opzichte van 2019 het aantal gemiddelde unieke gebruikers per dag stijgen van 2,2 miljoen naar 2,5 miljoen. En AD van 1,7 miljoen in 2019 naar 2 miljoen in 2020.
Dit bevestigt des te meer dat kwalitatieve journalistiek een levensbehoefte is. Ik ben van mening dat iedereen recht heeft op toegang tot betrouwbare en feitelijke informatie. En hierin vervullen de nieuwsmerken van DPG Media een enorme rol.
Natuurlijk was het soms ook spannend en onzeker, met name op commercieel vlak. Adverteerders stelden campagnes uit of trokken zich terug. Branches als travel en automotive hadden het lastiger. Ook waren er merken die liever niet rondom het coronanieuws zichtbaar wilden zijn. Door in contact te blijven met klanten en te anticiperen konden we gelukkig inspelen op nieuwe kansen die ontstonden op de adverteerdersmarkt. Dit deden we bijvoorbeeld door nieuwe rubrieken te introduceren (bijv. NUthuis ipv. NUuit) of flexibeler om te gaan met inzetten.
Zie jij het beeld dat meer en meer mensen bereid zijn te betalen voor hoogwaardige nieuwscontent ook terug bij de nieuwsmerken van DPG Media?
Allereerst is dit natuurlijk een enorm mooie ontwikkeling, want nieuws maken is verre van gratis. Het is interessant om te zien dat deze perceptie juist leeft en zelfs groeit onder jongvolwassenen (18-34 jaar).
DPG Media ziet dit deels terug binnen de betaalde media van onze hybride producten waar de losse verkoop en het aantal abonnees zijn gestegen. Deze groei is alleen niet direct toe te wijzen aan een jongere doelgroep. Als we kijken naar de toename van de bezoekersaantallen zien we wel heel duidelijk een groei onder een jongere doelgroep.
Het aandeel jongvolwassen gebruikers (20-34 jaar) nam in 2020 bij AD en NU.nl toe met meer dan 18% in vergelijking met het jaar daarvoor. Onze uitdaging is om van deze groep loyale gebruikers te maken.
Ik geloof dat de bereidheid om te betalen voor nieuws onder jongeren zeker geen gril is. Hiervoor zullen uitgevers de juiste producten voor moeten ontwikkelen en dit kost natuurlijk tijd.
Benieuwd naar het hele interview met Josefien en welke strategie zij inzet om tot deze resultaten te komen? Lees verder op dpggrow.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!