Meer dan de helft van de Nederlanders zegt minder geld uit te geven sinds de coronamaatregelen, een derde doet dit bewust om reserves op te bouwen. Dat blijkt uit de tweede coronapeiling van communicatiegroep Candid.
Volgens de tweewekelijkse peiling onder consumenten die Candid-bureau Vostradamus doet naar aanleiding van de coronacrisis is besparen op vaste lasten een hot topic bij een derde van de Nederlanders. Hier liggen volgens de onderzoekers kansen voor financiële dienstverleners, de energiesector en verzekeraars.
Switchen van supermarkt
Opvallend is dat bijna een kwart van de ondervraagden zegt sinds de coronamaatregelen naar een andere supermarkt te gaan. De belangrijkste redenen om te switchen zijn het ontwijken van drukte, het hebben van een betere voorraad en gemakkelijker 1,5 meter afstand kunnen houden.
In-home entertainment populair
De grootste afname is net als in peiling #1 te zien in de categorieën reizen en cultuur. De grootste toename is er wederom in elektronica en entertainmentproducten. Ten opzichte van de vorige peiling is er nu wel een toename in oriëntatie en aankopen van producten voor tuin, balkon en dakterras.
Wel blijven producten en diensten die het leven binnen leuker en fijner maken het meest in trek. In de eerste peiling was al een stijging te zien in in-home entertainmentproducten als tv-streamingsdiensten en games. In deze peiling ziet Candid nu ook een stijging in oriëntatie op en aankopen van producten voor buitenshuis (tuin/balkon/dakterras).
Er wordt verder nog altijd veel tv gekeken, gestreamd, gegamed en gelezen. Er is nu ook een toename in thuissporten te zien. Dit was nog niet het geval bij de vorige peiling. Gebruik van tv, nieuwssites, apps en socialemedia blijven flink toenemen sinds de coronacrisis.
Alle resultaten van Peiling #2 zijn hier te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!