Google heeft de omzet uit advertenties op YouTube voor het derde kwartaal op rij zien afnemen. De advertentieomzet op het platform daalde met 2,6 procent ten opzichte van een jaar geleden en bracht afgelopen kwartaal 6,69 miljard dollar op. Google verklaart de teruglopende omzet door terughoudende adverteerders, die beter op hun uitgaven letten in deze economisch onzekere tijd.
Omzet uit Search bijna gestabiliseerd
Ook de 'search & other'-categorie, die vooral draait om advertentie-inkomsten uit Google Search, boekt minder indrukwekkende resultaten dan in voorgaande (corona)jaren. In het afgelopen kwartaal was de omzet slechts 1,87 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022 (totaal 40,4 miljard dollar). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2022 was de groei 24,28 procent en in 2021 was dit slechts 30,11 procent.
Google's zoekmachine ervaart ook toenemende concurrentie van nieuwere technologieën als ChatGPT van OpenAI en de Bing-chatbot van Microsoft. Google werkt aan zijn eigen, rivaliserende chatbot Bard, maar die bevindt zich nog in de experimentele testfase.
Lees ook
- Digital transformation & tech In de pr-strijd rondom kunstmatige intelligentie pakt Microsoft deze week een puntje op Google
- Digital transformation & tech Google introduceert slimme chatbot Bard die moet concurreren met ChatGPT
- Data & insights Google-moeder Alphabet snijdt rigoureus in personeelskosten
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!