De Dikke Van Dale uit 1994 zou zeggen ‘geschikt, bestemd om lang te duren’. Maar duurzaam voedsel is vaak toch juist minder lang houdbaar? Dat klopt. “Duurzaam” heeft tegenwoordig een bredere betekenis gekregen. Maar wat verstaat de consument eigenlijk onder dit begrip?
De definitie uit de Dikke Van Dale is inmiddels veranderd. Tegenwoordig luidt de betekenis van “duurzaam” in dit woordenboek: ‘1 lang durend; 2 weinig aan slijtage of bederf onderhevig; 3 het milieu weinig belastend: duurzame energiebronnen wind, zon, waterkracht, enz. ; duurzaam produceren (Dikke Van Dale, 2020).’ Nu wordt het begrip al wat duidelijker, maar ook weer niet, juist omdat duurzaam meerdere betekenissen blijkt te hebben en het per bedrijf of persoon kan verschillen over welke van deze betekenissen hij praat.
Duurzaam: een relatieve betekenis
Duurzaam is voor de maatschappij een vrij relatief woord en dat blijkt ook uit ons onderzoek. Wij stelden de volgende vraag aan consumenten: Wat maakt een product duurzaam? Een consument antwoordde: ‘Het mag geen plastic bezitten, er moet een duurzaam-stempel op geplakt zijn, het moet vers zijn en uit eigen land.’ Een andere consument reageerde: ‘Het moet diervriendelijk en milieuvriendelijk zijn. En een eerlijke opbrengt voor bijvoorbeeld de boeren.’ En weer een andere consument zei: ‘Het moet langdurig te gebruiken zijn, gemaakt zijn van bronnen die de aarde niet uitputten, recyclebaar zijn en op een eerlijke manier gemaakt.’ Kortom, zoveel mensen zoveel meningen.
9 kenmerken van duurzame producten:
Duurzame producten zijn producten:
- die betere kwaliteit hebben en dus langer mee gaan
- uit de regio, die hoeven dus niet ver getransporteerd te worden
- die gemaakt zijn onder goede omstandigheden voor mens en dier
- waar een eerlijke prijs voor wordt betaald (fairtrade)
- zonder chemische toevoegingen, bijvoorbeeld biologisch verpakt
- die spaarzaam zijn, dus weinig elektra en water gebruiken
- die ‘groen’ geproduceerd zijn zonder de aarde uit te putten
- die geen dierlijke bestanddelen hebben dus veganistisch zijn
- die volgens biologische richtlijnen geproduceerd zijn
De kenmerken van duurzaamheid scheppen een beeld. Maar hoe vertalen deze eigenschappen zich naar concrete producten? We vroegen aan de consumenten welke duurzame producten ze de afgelopen maand kochten. Herbruikbare waterfles, vuilniszakken, bio voedsel zoals groente, pasta en eieren, fairtrade chocola, eco schoonmaakmiddelen en onverpakte groente en fruit benoemden de consumenten het meeste.
Deze afbeelding laat zien wat consumenten allemaal onder duurzame producten verstaan:
Ben je benieuwd of consumenten jouw product of bedrijf als duurzaam bestempelen?
Download onze infographic met meer resultaten uit het onderzoek over duurzaamheid en consumenten geeft je ook meer inzichten. Of lees meer over concept onderzoek op onze website.
Blauw Research deed onderzoek naar ‘duurzaamheid en consumenten’. Dit onderzoek voerden we uit onder pakweg 250 consumenten van diverse pluimage in de Life&Style community. Hieruit blijkt onder andere wat consumenten verstaan onder “duurzaam” en dat 92% van de community weleens een duurzaam product koopt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!