De redactie van Grow interviewde een aantal salesmanagers over de belangrijkste trends, innovaties en uitdagingen binnen verschillende branches. Deze keer interviewen ze Neneh Kooij, Industry Lead voor de FMCG- en retailbranche. Neneh is nu 2,5 jaar werkzaam bij DPG Media en heeft ruim tien jaar mediaervaring. Ze begon bij FD Mediagroep en werkte later ook bij bedrijven als Sanoma en MT/Sprout. In haar huidige rol is zij verantwoordelijk voor de adverteerders in de FMCG/Retail, een branche die de afgelopen tijd vaak in het middelpunt van de aandacht staat.
Neneh, als er iets is dat op dit moment de gemoederen flink bezighoudt, is dat wel de enorme inflatie in de FCMG-/retailbranche. Wat merk jij hiervan in het contact met je relaties?
Neneh: “De inflatie is een ontwikkeling waar ieder FMCG-bedrijf en retailer mee te maken heeft. Hierdoor is de druk op de korte termijn toegenomen. Consumenten hebben simpelweg minder geld te besteden en kopen daardoor minder producten. Ook gaan ze voor goedkopere producten. De loyaliteit van consumenten (die al laag was) is nu nog lager. Hierdoor is de strijd om de consument nog duidelijker voelbaar en die wordt iedere dag opnieuw gevoerd. FMCG/Retail is altijd al een snelle branche geweest, waarin het succes valt of staat met de ontwikkeling van het marktaandeel. Een product in de winkel moet direct leveren, anders bestaat het risico om weer uit het schap te worden gehaald. Deze druk is in de huidige marktomstandigheden met de torenhoge inflatie, in onder andere de supermarkten, nóg hoger.”
Hoe speel jij in op deze ontwikkelingen met DPG Media?
Neneh: “Er is momenteel een grote focus op actiegerichte communicatie, maar hierbij is het belangrijk om het merk niet uit het oog te verliezen. Ik probeer hier samen met onze adverteerders een balans in te zoeken. De kracht zit in op de juiste momenten en met verschillende boodschappen aanwezig te zijn bij de consument. Hier kunnen wij met onze media heel goed op inspelen. Daarnaast blijven we goed op de hoogte van wat er speelt binnen de branches, welke trends en ontwikkelingen er verder zijn en focussen we ons op het signaleren van mogelijke kansen voor onze klanten.”
Wat zijn volgens jou andere belangrijke trends en innovaties binnen FMCG/Retail?
Neneh: “Een andere grote trend, die al langer speelt is duurzaamheid. Deze trend wordt door verschillende krachten gevoed, enerzijds vanuit de behoefte van de consument, maar ook door wetgeving en andere maatschappelijke ontwikkelingen. Daarnaast hebben we de snelle opkomst van de flitsbezorgers gezien. We merken ook dat veel van onze adverteerders worstelen met het verdwijnen van de third-party cookies. Dit heeft natuurlijk ook impact op de campagnes die ze met ons voeren.”
Welke rol spelen jij en DPG Media bij het duiden van deze innovaties?
Neneh: “Met de ontwikkelingen van Datalab en Ad Manager van DPG Media investeren wij volop in digitaal. Daarnaast is de data van ‘Reclamefolder’ gekoppeld aan het totale DPG Media-netwerk. Het zoekgedrag binnen Reclamefolder kan voor adverteerders waardevolle inzichten bieden. Daarmee kunnen we lezers van bepaalde folders retargeten binnen ons gehele netwerk en zo relevant mogelijke advertenties laten zien.”
Welke advertentievormen zijn op dit moment het meest populair?
Neneh: “Er wordt volop online geadverteerd en veruit de meeste FMCG-partijen en retailers zijn op zoek naar de massa. Daarvoor worden onze dagbladen, magazines, Qmusic en homepage take-overs veel ingezet. Daarnaast wordt er ook steeds getest met DPG Datalab hoe we marketingcampagnes relevanter kunnen maken voor onze bezoekers. Juist nu is het belangrijk voor adverteerders om aan hun merk te blijven bouwen en daarvoor is de inzet van branded content uitermate geschikt. We zien ook dat Reclamefolder, ons platform waarop je alle aanbiedingen kunt vinden, een hoger aandeel heeft dan andere jaren.
Wat is jouw visie voor de toekomst?
Neneh: “We zullen met DPG Media nog relevanter moeten zijn. We merken dat marketingbudgetten iets meer onder druk staan dit jaar en we zullen samen met onze klanten op zoek moeten gaan naar de beste oplossing. Mijn advies aan onze adverteerders is om duidelijke keuzes te maken en niet altijd, overal zichtbaar te willen zijn. Kies! Als FMCG-merk kun je soms meer impact maken door samen te werken met één titel en daar autoriteit uitdragen, dan budget te versnipperen over verschillende mediumtypes en partijen.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!