Het jaar 2018 is bijna ten einde en traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor terugblikken en lijstjes. We kijken terug op een mooi jaar en vieren successen. Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches. In deze laatste editie nemen we voetbalclubs onder de loep. Welke clubs zorgden dit jaar voor de meeste online buzz? Wij zochten het voor je uit.
De top 10 meest besproken voetbalclubs
De traditionele top 3 is ook online de top 3. Dit jaar steeg PSV van de derde naar de eerste plek in deze top 10. AZ is met vier plekken de grootste stijger ten opzichte van vorig jaar. Heracles Almelo is dit jaar onze nieuwe binnenkomer.
De top 10 met bijbehorende scores:
- PSV (57)
- Feyenoord (56)
- Ajax (55)
- AZ (52)
- FC Utrecht (45)
- NEC (40)
- FC Twente (37)
- FC Groningen (36)
- Heracles Almelo (32)
- Vitesse (31)
Kampioenschap voor PSV, Ajax zet zichzelf op de kaart in Champions League
Dat PSV dit jaar bovenaan de top 10 eindigt is niet zo gek. De Eindhovense club sleepte in april het landskampioenschap binnen en liet rivalen Feyenoord en Ajax daarmee achter zich. Niet alleen ligt het volume rondom de club op social media erg hoog, ook behaalt de club dit jaar de hoogste notering binnen de Year in Search-lijst van Google Trends.
Ajax gooit momenteel ook hoge ogen in de Champions League. De Amsterdamse club drong voor het eerst in dertien seizoenen door tot de laatste zestien clubs van het belangrijkste Europese voetbaltoernooi voor clubs. Vooral de afgelopen week nam het nieuws rondom Ajax in de Champions League explosief toe, mede door de spraakmakende wedstrijd tegen Bayern München. Nieuwssites en Twitter zijn de belangrijkste bronnen waar het gesprek over Ajax in de Champions League plaatsvindt.
Jupiler League werd Keuken Kampioen Divisie
Het afgelopen jaar veranderde de naam van de eerste divisie van Jupiler League naar Keuken Kampioen Divisie. Als we online kijken naar de berichtgeving rondom de eerste divisie, dan zien we dat de naam Keuken Kampioen Divisie vrijwel meteen na bekendmaking van het nieuws al snel raakt ingeburgerd.
Ondanks de snelle omschakeling naar de nieuwe naam van de competitie, zal het voor veel mensen toch even blijven wennen.
Doellijntechnologie en VAR in de Eredivisie
De populariteit van doellijntechnologie heeft in 2018 een vlucht genomen. Niet alleen in juni, toen hier veelvuldig gebruik van werd gemaakt tijdens het WK, maar ook gedurende de rest van het jaar praten we over deze technologie. In maart gingen de Eredivisieclubs akkoord met de invoering van de videoscheidsrechter, die voor een correctheid van 98,8% zorgt ten opzichte van 93% correctheid zónder video. Dit seizoen deed de VAR (Video Assistant Referee) dan ook zijn intrede in de Eredivisie.
Sportsponsoring is meer dan alleen zichtbaarheid
Voor voetbalclubs zijn sponsoren van groot belang. Welk logo staat er dit seizoen groot op de shirts van de spelers? Of naar welk merk wordt het stadion van de club vernoemd? Het klassieke beeld dat we hebben van sportsponsoring is dat deze sponsoring vooral gericht is op zichtbaarheid voor het merk tijdens wedstrijden en evenementen. Maar ook online is het effect van sportsponsoring meetbaar. Zo zien we over het afgelopen jaar dat PSV in combinatie met Philips het meest genoemd worden. Groot voordeel voor Philips ligt in het feit dat het stadion van PSV vernoemd is naar de sponsor. In onze berichten over PSV wordt ook vaak automatisch het Philips Stadion genoemd.
Over dit onderzoek
De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.
Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende voetbalclubs meegenomen: ADO Den Haag, Ajax, AZ, Excelsior, FC Groningen, FC Twente, FC Utrecht, Feyenoord, Go Ahead Eagles, Heracles Almelo, NAC Breda, NEC, PEC Zwolle, PSV, Roda JC, Sc Heerenveen, Sparta, Vitesse, VVV, Willem II.
Lees hier welke webshops, modeketens, supermarkten, automerken, non-profitorganisaties en retailers de meeste online buzz in 2018 genereerden.
Tekst: Linsey Jepma (OBI4wan)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!