Deze non-profitorganisaties genereren de meeste online buzz in 2018

Adformatie en OBI4wan komen met de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches.

Het jaar 2018 is bijna ten einde en traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor terugblikken en lijstjes. We kijken terug op een mooi jaar en vieren successen. Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen van zeven verschillende branches. In deze editie nemen we non-profitorganisaties onder de loep. Welke goede doelen zorgden dit jaar voor de meeste online buzz? Wij zochten het voor je uit.

De top 10 meest besproken non-profitorganisaties

Het Rode Kruis voert de lijst aan, na vorig jaar nog op de derde plek te staan. Natuurmonumenten is nog steeds een veelbesproken non-profit organisatie met een verdiende tweede plaats. Nieuw in de lijst zijn Unicef, War Child en CliniClowns.

De top 10 met bijbehorende scores:

  1. Rode Kruis Nederland (53)
  2. Natuurmonumenten (49)
  3. Unicef (47)
  4. KWF Kankerbestrijding (45)
  5. Greenpeace (44)
  6. Hartstichting (43)
  7. CliniClowns (42)
  8. War Child (41)
  9. Dierenbescherming (40)
  10. Wereld Natuur Fonds (39)

Non-profitorganisaties hele jaar door actief

Kijkend naar het totale volume, dan zien we dat goede doelen het hele jaar door actief zijn en dat campagnes redelijk goed verdeeld zijn over per non-profitorganisatie. Dit resulteert in de volgende grafiek, waar het verschillende ‘golfbewegingen’ te zien zijn:

Non-profit & Volume

CliniClowns gaat zelfs een stapje verder en is met een heuse ‘opmars’ bezig dit jaar. Zij organiseren samen met de EO de televisieshow Zet ‘m op, om aandacht te vestigen op het het werk dat zij verrichten door heel Nederland. De presentatie ligt in handen van Harm Edens en Anne-Mar Zwart.

Een andere spraakmakende actie die viral ging, en waar heel Nederland met spanning naar keek, was natuurlijk de actie van zwemmer Maarten van der Weijden die voor KWF de Elfstedentocht zwom.

Wisselwerking tussen politiek en non-profit organisaties op social media

In maart is er een duidelijke piek te zien bij de landelijke politieke partijen, die tijdens hun campagne non-profitorganisaties opzoeken om hun standpunt kracht bij te zetten.

Non-profit & Politiek

Zo plant D66 samen met WNF Nederland een boom tijdens hun klimaatneutrale bustour-campagne, die op Twitter te volgen was via hashtag #d66bustour:

Tijdens Prinsjesdag gingen voor de achtste keer op rij kinderen met elkaar en politici in debat in debat in de Ridderzaal in Den Haag. Unicef pakt de derde dinsdag in september aan als inhaakmoment voor #kleineprinsjesdag. Een dag waarop kinderen hun mening kunnen geven over kinderrechten. De thema’s in 2018 waren: kindermarketing, kinderarbeid, kinderen in asielzoekerscentra en de rechten van jongeren van wie de ouders gaan scheiden. Naast de minister zaten er zes kamerleden in de zaal. Het onderwerp was trending op social media:

Natuurmonumenten houdt jaarlijks de groenste politicus van het jaar’-verkiezing, wat zorgt voor een klein piekmoment in december.

Engagement is key: webcare en goede doelen

In een tijd waarin het moeilijk is om als organisatie een groot bereik te behalen op social media, wordt het steeds belangrijker om het gesprek aan te gaan met de doelgroep. Engagement is key voor een groot bereik op social media. Natuurmonumenten weet daar alles van. De indrukwekkende, informatieve en vooral ook mooie berichten die de natuurbeheerder plaats zorgt voor een top-of-mind-positie als het gaat om natuur in Nederland, een betere binding met de doelgroep én meer bereik. De cijfers liegen er niet om: de natuurbeheerder bereikt alleen al op Facebook zo’n 1,2 miljoen mensen en heeft 5,5 miljoen impressies per maand.

Over dit onderzoek

De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.

Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende non-profitorganisaties meegenomen: Alpe d’Huzes, Amnesty International, Artsen zonder Grenzen, CliniClowns, Cordaid, Dierenbescherming, Greenpeace, Hartstichting, Kerk in Actie, KiKa Kinderkankervrij, KWF Kankerbestrijding, Leger des Heils, Natuurmonumenten, Nierstichting, Oxfam Novib, Plan Nederland, Rode Kruis, Nederland, Stichting Ouderenfonds, Terre des Hommes, Unicef, War Child, Wereld Natuur Fonds.

Tekst: Nadine Felderhoff & Linsey Jepma (OBI4wan)

Lees hier welke webshops, modeketenssupermarkten en automerken de meeste online buzz in 2018 genereerden. 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
GeorgeWinn
The veterinary group mustn't solely be certified in time period of veterinary practices but additionally have the ability to carry out companies with dedication, love and care to your canine.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie