Het jaar 2018 is bijna ten einde en traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor terugblikken en lijstjes. We kijken terug op een mooi jaar en vieren successen. Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen van zeven verschillende branches. In deze editie nemen we non-profitorganisaties onder de loep. Welke goede doelen zorgden dit jaar voor de meeste online buzz? Wij zochten het voor je uit.
De top 10 meest besproken non-profitorganisaties
Het Rode Kruis voert de lijst aan, na vorig jaar nog op de derde plek te staan. Natuurmonumenten is nog steeds een veelbesproken non-profit organisatie met een verdiende tweede plaats. Nieuw in de lijst zijn Unicef, War Child en CliniClowns.
De top 10 met bijbehorende scores:
- Rode Kruis Nederland (53)
- Natuurmonumenten (49)
- Unicef (47)
- KWF Kankerbestrijding (45)
- Greenpeace (44)
- Hartstichting (43)
- CliniClowns (42)
- War Child (41)
- Dierenbescherming (40)
- Wereld Natuur Fonds (39)
Non-profitorganisaties hele jaar door actief
Kijkend naar het totale volume, dan zien we dat goede doelen het hele jaar door actief zijn en dat campagnes redelijk goed verdeeld zijn over per non-profitorganisatie. Dit resulteert in de volgende grafiek, waar het verschillende ‘golfbewegingen’ te zien zijn:
CliniClowns gaat zelfs een stapje verder en is met een heuse ‘opmars’ bezig dit jaar. Zij organiseren samen met de EO de televisieshow Zet ‘m op, om aandacht te vestigen op het het werk dat zij verrichten door heel Nederland. De presentatie ligt in handen van Harm Edens en Anne-Mar Zwart.
Een andere spraakmakende actie die viral ging, en waar heel Nederland met spanning naar keek, was natuurlijk de actie van zwemmer Maarten van der Weijden die voor KWF de Elfstedentocht zwom.
Wisselwerking tussen politiek en non-profit organisaties op social media
In maart is er een duidelijke piek te zien bij de landelijke politieke partijen, die tijdens hun campagne non-profitorganisaties opzoeken om hun standpunt kracht bij te zetten.
Zo plant D66 samen met WNF Nederland een boom tijdens hun klimaatneutrale bustour-campagne, die op Twitter te volgen was via hashtag #d66bustour:
Tijdens Prinsjesdag gingen voor de achtste keer op rij kinderen met elkaar en politici in debat in debat in de Ridderzaal in Den Haag. Unicef pakt de derde dinsdag in september aan als inhaakmoment voor #kleineprinsjesdag. Een dag waarop kinderen hun mening kunnen geven over kinderrechten. De thema’s in 2018 waren: kindermarketing, kinderarbeid, kinderen in asielzoekerscentra en de rechten van jongeren van wie de ouders gaan scheiden. Naast de minister zaten er zes kamerleden in de zaal. Het onderwerp was trending op social media:
Natuurmonumenten houdt jaarlijks de groenste politicus van het jaar’-verkiezing, wat zorgt voor een klein piekmoment in december.
Engagement is key: webcare en goede doelen
In een tijd waarin het moeilijk is om als organisatie een groot bereik te behalen op social media, wordt het steeds belangrijker om het gesprek aan te gaan met de doelgroep. Engagement is key voor een groot bereik op social media. Natuurmonumenten weet daar alles van. De indrukwekkende, informatieve en vooral ook mooie berichten die de natuurbeheerder plaats zorgt voor een top-of-mind-positie als het gaat om natuur in Nederland, een betere binding met de doelgroep én meer bereik. De cijfers liegen er niet om: de natuurbeheerder bereikt alleen al op Facebook zo’n 1,2 miljoen mensen en heeft 5,5 miljoen impressies per maand.
Over dit onderzoek
De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.
Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende non-profitorganisaties meegenomen: Alpe d’Huzes, Amnesty International, Artsen zonder Grenzen, CliniClowns, Cordaid, Dierenbescherming, Greenpeace, Hartstichting, Kerk in Actie, KiKa Kinderkankervrij, KWF Kankerbestrijding, Leger des Heils, Natuurmonumenten, Nierstichting, Oxfam Novib, Plan Nederland, Rode Kruis, Nederland, Stichting Ouderenfonds, Terre des Hommes, Unicef, War Child, Wereld Natuur Fonds.
Tekst: Nadine Felderhoff & Linsey Jepma (OBI4wan)
Lees hier welke webshops, modeketens, supermarkten en automerken de meeste online buzz in 2018 genereerden.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!