In een recent artikel op DPG Grow bekeken we hoe het steeds moeilijker wordt om online reclame te meten met behulp van tools die cookies van derden gebruiken als gevolg van technologische en wettelijke veranderingen.
Ook keken we naar welke drie technologieën die adverteerders steeds vaker toepassen om hun digitale investeringen inzichtelijk te maken:
- Privacy Preserving Measurement
- Marketing Mix Modelling
- Brand Lift Measurement
Alternatieve technologieën
Privacy preserving measurement (PPM) technologieën worden in adservers (zoals Campaign Manager) geïntegreerd. Google, Facebook en Apple hebben allemaal hun eigen alternatief waarbij prioriteit gegeven wordt aan de privacy van het individu. Dit moet de gaten in kennis opvullen die zijn ontstaan door de technologische veranderingen van Apple en het einde van de 3rd party cookie in Chrome. PPM is echter alleen nuttig wanneer een conversie online en op één apparaat plaatsvindt. Marketing Mix Modelling (MMM) is een briljante aanvulling op PPM. Het helpt adverteerders om de bijdrage van alle kanalen aan statistieken zoals sales lift te berekenen. MMM biedt echter een minder direct en fijnmazig beeld van de prestaties.
Brand Lift Measurement is misschien wel de perfecte tussenliggende benadering van meten. Het biedt de prestatiegegevens op site-niveau waar adverteerders naar snakken. En geeft hen inzicht in het effect van hun reclame op een breed scala aan KPI’s.
Brand Lift Measurement
DPG Media heeft de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in Brand Lift Measurement. Onze oplossing heet Brandfacts. Het stelt onze reclamepartners in staat te begrijpen welke impact reclame op het Trusted Web heeft:
- Bekendheid - Zijn mensen die advertenties hebben gezien zich meer bewust van het product of de dienst dan voorheen?
- Overweging - Overwegen mensen die advertenties hebben gezien meer dan voorheen om het product of de dienst te kopen.
- Voorkeur - Hebben mensen die advertenties hebben gezien al dan niet een positiever gevoel over het product of de dienst dan voorheen.
- Aankoopintentie - Zijn mensen die advertenties hebben gezien van plan het product of de dienst te kopen?
Toekomstbestending en onpartijdig
Brandfacts geeft adverteerders niet alleen diepgaand inzicht in de business impact van advertenties op DPG Media sites en apps. Het is ook volledig toekomstbestendig, omdat het geen cookies van derden gebruikt.
Voor Brand Lift Measurement werken we samen met research specialist Brand Metrics. Dit doen we omdat we onpartijdigheid hierin belangrijk vinden. Diezelfde onpartijdigheid ontbreekt juist op andere platformen. Brandfacts maakt gebruik van logistische regressie die onze klanten twee belangrijke voordelen biedt:
- Het geeft veel sneller inzicht in belangrijke statistieken. Dit komt omdat we voor Brandfacts geen control en exposed groepen hoeven te werven. Dit in tegenstelling tot traditionele Brand Lift studies.
- Hierdoor hoeven adverteerders het bereik van hun campagnes niet te beperken om inzicht te krijgen in hun impact.
Brandfacts
Alle drie de vormen van meting blijven naar verwachting een rol spelen in digitale reclame. Brand Lift Measurement vinden we dé beste oplossing voor adverteerders om de impact van campagnes op een gedetailleerd niveau te begrijpen. Met Brandfacts krijgen adverteerders inzicht in hoeveel beter campagnes op het Trusted Web presteren in vergelijking met concurrenten zoals andere mediatitels of platforms. In maart geven we benchmarks vrij die laten zien hoeveel Brand Lift adverteren bij DPG Media kan opleveren voor jouw merk.
Brandfacts is gratis voor alle middelgrote campagnes. Hierdoor is deze beschikbaar voor zoveel mogelijk adverteerders. Hier ontdek je meer over de voordelen van Brandfacts.
Wil je Brandfacts inzetten bij je volgende campagne?
→ Neem contact met ons op
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!